آرشیو یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۷۹
اخبار خارجی
۱۶

نخستین تظاهرات ضد مبارک با حضور البرادعی در اسکندریه

هزاران مصری به همراه محمد البرادعی در تظاهرات ضد شکنجه در شهر اسکندریه شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری ها، این تظاهرات ضد مبارک در پی برگزاری نمازجمعه در شهر اسکندریه واقع در شمال غرب قاهره برگزار شد و محمد البرادعی یکی از مخالفان شناخته شده رژیم مبارک برای نخستین بار در این تظاهرات ضد حسنی مبارک شرکت کرد.

این تظاهرات در اعتراض به قتل سعید خالد جوان 29 ساله مصری انجام شد. تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعارهای «مرگ بر مبارک» شکنجه این جوان مصری توسط نیروهای امنیتی مصر را محکوم کردند و خواستار محاکمه عاملان شکنجه و قتل این جوان مصری شدند.

البرادعی در گفت وگو با روزنامه القدس العربی تاکید کرد که در این تظاهرات شرکت کرده تا به رژیم مبارک بگوید که نقض حقوق بشر در مصر قابل قبول نیست و سعی می کند تمام کسانی را که علیه مردم مصر توطئه می کنند، در هر جایگاهی که هستند، رسوا کند.

وی در مصاحبه خود نامی از حسنی مبارک نبرده ولی ناظران سیاسی معتقدند که حضور البرادعی در این تظاهرات فرستادن پیامی به مبارک است که او دیگر جایگاهی در میان مردم مصر ندارد.به گزارش ایسنا، تعداد زیادی از جوانان جنبش ششم آوریل نیز به همراه جوانان گروه اخوان المسلمین و نمایندگانی از احزاب سیاسی مخالف مصر از جمله ایمن نور رئیس حزب الغد در این تظاهرات حضور داشتند.

تظاهرکنندگان همچنین شعارهایی درباره تغییر و براندازی حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر سر دادند.