آرشیو یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۷۹
شهرستان ها
۱۱

آمریکایی ها شیوه اجرای سیستم مراقبت های بهداشتی اولیه را در شیراز فرامی گیرند

شیراز- خبرنگارکیهان:

دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کارشناسان ایالت «می سی سی پی» آمریکا را در زمینه شیوه اجرای سیستم مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) آموزش می دهد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این مطلب گفت: براساس تفاهم نامه امضاءشده بین دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه ایالتی جکسون آمریکا، تجربه های سیستم های سلامت ایران توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز به منظور اجرا در مناطق روستایی و شهری ایالت می سی سی پی آمریکا در اختیار کارشناسان آن منطقه قرار می گیرد.

«حسن جولایی» اظهارداشت: مسئولان سلامت این ایالت به دنبال طرح هایی در دنیا بودند که خدمات مراقبت های بهداشتی اولیه را با هزینه کم در اختیار مردم قرار دهند که با بررسی های انجام شده به توانایی ارائه این خدمات ازطریق طرح شبکه های بهداشتی و درمانی موجود در ایران پی بردند.

وی افزود: سیستم شبکه بهداشت و درمان ایران به دلیل ایجاد امکان دسترسی به خدمات مراقبت های بهداشتی اولیه با هزینه کم بویژه در مناطق روستایی و محروم در منطقه مدیترانه شرقی بی نظیر است و این درحالی است که سیستم خدمات سلامت در آمریکا عمدتا با نگاه درمانی و بیمارستانی طراحی شده و برای مردم و دولت آن کشور پرهزینه است بگونه ای که بخشی از جمعیت آمریکا بویژه در ایالت می سی سی پی نمی توانند از خدمات سلامت به خوبی بهره مند شوند که این مسئله، مسئولان این ایالت را به فکر راه اندازی سیستمی فراگیر و ارزان قیمت مانند شبکه های سلامت ایران انداخته است.

وی گفت: در همین راستا گروهی از کارشناسان آن ایالت به منظور آشنایی با سیستم شبکه ای و مراقبت های بهداشتی اولیه کشورمان به شیراز سفرکرده و پس از بازدیدهای مختلف این سیستم را کلیدی برای دریافت خدمات بهداشتی و سلامت مردم دانستند.

وی اظهارداشت: براساس تفاهم انجام شده در آینده ای نزدیک گروهی از کارشناسان آمریکایی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز آموزش می بینند تا با تربیت نیروهایی همانند بهورزان ایران بتوانند نظیر خانه های بهداشت را در ایالت می سی سی پی راه اندازی کنند.وی افزود: اجرای این طرح ایرانی در آن ایالت مورد توجه رسانه های جنوبی آمریکا قرار گرفته بطوری که در خبرگزاری های معتبر آن کشور انعکاس یافته است.