آرشیو دوشنبه ۴ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۰۱
اخبار کشور
۳

بروجردی: مذاکراتی که بعد از آن قطعنامه صادر شود باید به پایان برسد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تکرار مذاکرات گذشته با گروه 1+5 را بی نتیجه دانست.

علاءالدین بروجردی در گفت وگو با مهر درباره تعیین شرایط جدید از سوی ایران برای مذاکره با گروه 1+5 و اعلام آمادگی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شروع مذاکرات با ایران گفت: من فکر می کنم که تکرار نوع مذاکرات گذشته که آنان مذاکره کنند و بعد از مدتی دنبال قطعنامه بروند باید به پایان برسد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: به همین دلیل ایران شرایطی را برای مذاکره اعلام کرد که آنان باید هدف گذاری را مشخص کرده و پایبندی خود به ان پی تی را اعلام کنند.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اگر این هدف گذاری در آغاز مذاکرات وجود داشته باشد که ما از یک نقطه خاصی شروع کنیم و به یک نقطه ای برسیم مذاکره می تواند مفید باشد.

بروجردی در رابطه با ورود کشورهای جدید به مذاکرات ایران با گروه 1+5 نیز تصریح کرد: این امری است که براساس توافق صورت می گیرد اما با توجه به نوع همکاری که ما در بحث تبادل سوخت با کشورهای ترکیه و برزیل داشته ایم حضور این کشورها می تواند مفید باشد البته شورای عالی امنیت ملی باید تصمیم لازم را بگیرد که ما چه شرایطی را برای حضور کشورهای جدید در مذاکرات داریم.

همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با ایرنا، نسبت به اتحادیه اروپا هشدار داد.

بروجردی گفت: طبیعی است در صورتی که اتحادیه اروپا وارد فضای جدید تحریم علیه ایران شود، این اتحادیه بخش قابل توجهی از ظرفیت اقتصادی خود را در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران از دست می دهد.

وی با یادآوری این که جمهوری اسلامی ایران در شرایط بد اقتصادی غرب با این کشور ده ها میلیارد یورو معامله می کند و سود می رساند تصریح کرد که در صورت اتخاذ چنین تصمیمی از سوی اتحادیه اروپا، دولت ایران در مقابل چنین اقدامی تصمیمات لازم را اتخاذ می کند و در میزان همکاری خود با اتحادیه اروپا تجدیدنظر خواهد کرد.

گفتنی است؛ سفرای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست پنج شنبه گذشته خود، پیش نویس اعمال تحریم های جدید علیه ایران را تهیه کردند و قرار است که این پیش نویس روز دوشنبه تسلیم وزیران خارجه اعضا شود.