آرشیو پنجشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۰۳
حوادث
۱۵

تولیدکنندگان لوازم کاهنده مصرف برق وام بلاعوض می گیرند

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران از اختصاص وام بلاعوض به تولیدکنندگان لوازم کاهنده مصرف برق در بخش روشنایی خبر داد.

سعید مهذب ترابی درگفتگو با مهر درخصوص حمایتهای وزارت نیرو از تولیدکنندگان وسایل کاهنده مصرف برق گفت: سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) در سه قالب، تسهیلاتی را برای تولیدکنندگان لوازم کاهنده مصرف برق در نظر گرفته است به نحوی که یا تسهیلات به صورت بلاعوض پرداخت می شود، یا تولیدکنندگان به بانکها برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت معرفی می شوند، در وضعیت سوم تسهیلات در اختیار تولیدکننده قرار می گیرد اما سود آن را سابا پرداخت می کند.

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران افزود: در بخش روشنایی داخلی، سابا از کارخانجاتی که بر روی بهینه سازی و افزایش کارآیی انرژی محصولات خود، کار می کنند حمایت به عمل می آورد با این هدف که این تولیدکنندگان، مصارف برق تجهیزات تولید شده را از یک رنج مصرف به رده دیگر تقلیل دهند.

وی تصریح کرد: دنیا در بخش روشنایی معابر، به سمت استفاده از تجهیزات روشنایی های LED پیش رفته است، نکته ای که وجود دارد این است که هنوز تولید این تجهیزات در کل دنیا صنعتی نشده و به صورت پایلوت صورت می گیرد. در ایران نیز این کار در حال اجرا است تا بتوان توان تولیدکنندگان را سنجید و نکات مهندسی را اصلاح و بهینه کرد.

مهذب ترابی گفت: سابا قصد دارد در یک برنامه سه تا چهارساله، کل تولیدات روشنایی کشور را به سمتLED سوق دهد.

وی در خصوص حمایت از تولیدکنندگان لامپهای LED گفت: ما به عنوان سازمان بهره وری انرژی اعتباراتی در حدود 20 میلیارد تومان را در بخش مطالعات فنی و مهندسی این کار یعنی تبدیل روشنایی معمولی بهLED تخصیص داده ایم تا بتوان مطالعات را اجرا کنیم و طرحهای پایلوت را به سرانجام رسانیم.