آرشیو شنبه ۳۰ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۲۲
اخبار خارجی
۱۶

موافقت دولت ایروان با ادامه حضور نظامیان روسی در ارمنستان

قرارداد ادامه حضور پایگاه نظامی روسیه در ارمنستان از 25 سال به 49 سال افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، با سفر «دیمیتری مدودف»، رئیس جمهور روسیه به ارمنستان و دیدار وی با «سرژ سرکیسیان»، رئیس جمهور ارمنستان در قرارداد نظامی 1995 این دو کشور تغییراتی حاصل شد. به گفته «ادوارد نعلبندیان»، وزیر خارجه ارمنستان، در دیدار روز گذشته روسای جمهور دو کشور مقرر شد، پایگاه نظامی روسیه به جای 25 سال، به مدت 49 سال در منطقه «گومری» حضور یابد.

«نعلبندیان» گفت: اگر قرارداد سال 1995 برای مدت 25 سال اعتبار داشت، اکنون با امضای این پروتکل، این قرارداد برای مدت 49 سال از زمان آغاز آن (یعنی سال 1995) تمدید می شود.

به گفته این مقام رسمی، در این پروتکل به طور مشخص تری بر این مسئله تاکید شده که پایگاه نظامی روسیه به همراه نیروهای ارمنستانی منافع روسیه در منطقه و همچنین امنیت ارمنستان را تامین می کند.

«امضا توافقنامه اصولی در زمینه همکاری های نظامی-فنی از دیگر دستاوردهای این دیدار بود که دیروز در «ایروان» صورت گرفت. مدودف با حضور در کنفرانس مطبوعاتی بر حمایت کشورش از ارمنستان تاکید کرد و ایروان را متحد استراتژیک مسکو خواند.

گفتنی است، دو کشور در دسامبر سال 2005 و بعد از امضای توافقنامه های دوجانبه بر سر گسترش پایگاه های نظامی روسیه در ارمنستان به توافقاتی دست یافتند که براساس آن بخش وسیعتری از خاک منطقه در اختیار نظامیان روسی قرار می گرفت.