آرشیو پنجشنبه ۴‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۲۹۳۰
صفحه آخر
۲۰
حسین خلیلی

ادامه افشاگری های ویکی لیکس

حسین خلیلی

مقامات آمریکایی که روزی به شبکه های اطلاعاتی و جاسوسی خود می بالیدند، حال با پدیده ای روبه رو شده اند که زمانی خود از آن علیه دشمنان و مخالفانشان استفاده می کردند. سران کاخ سفید که ید طولایی در افشاگری مواضع مخالفان خود دارند، این روزها با هر بار شنیدن کلمه ویکی لیکس، خود را آماده رویارویی با دور تازه ای از افشاگری ها می کنند. ماجرا از آنجا شروع شد که پایگاه خبری ویکی لیکس چندی پیش اسرار محرمانه ای را درباره جنگ آمریکا در افغانستان منتشر کرد. اگرچه جنایات آمریکا در زمان اشغال افغانستان و عراق علیه مردم مظلوم این دو کشور بر کسی پوشیده نبود، ولی افشای این اسرار ماهیت رفتاری و انسانی سران کاخ سفید و ژنرال های پنتاگون را بیش از پیش نمایان ساخت.

انتشار 90 هزار سند محرمانه طبقه بندی شده کافی بود تا دور جدیدی از حملات رسانه ای علیه سردمداران جنگ به اصطلاح مبارزه با تروریسم شکل گیرد؛ اما گویی این اقدام برای مقامات آمریکایی بسیار گران تمام شد، زیرا در ادامه سعی کردند با اعلام اتهام مبنی بر رسوایی اخلاقی علیه جولیان آسانگ، بنیانگذار پایگاه اینترنتی ویکی لیکس، خبرها و نگاه ها را به سمت دیگری معطوف کنند؛ اما تنها پس از 24 ساعت از اعلام این اتهام، دادستان سوئد این اظهارات را بی مورد و بدون دلیل و مدرک دانست. در این میان مقامات کاخ سفید هنوز خاطره افشای 90 هزار سند مذکور را فراموش نکرده بودند که روز چهارشنبه خبر دیگری در رسانه ها مخابره شد.

طبق اعلام خبرگزاری ها، این پایگاه در صفحه توییتر خود اعلام کرد که بزودی اسناد جدیدی را این بار در مورد سیا منتشر خواهد کرد. حال باید منتظر بود و دید این بار چه افشاگری دیگری درباره یکی از ارکان قدرت در آمریکا منتشر خواهد شد. وجهه بین المللی آمریکا و همدستانش مدت هاست که در افکار جهانیان از بین رفته است؛ ولی گویا این اسناد قصد دارند لرزه سهمگینی این بار در درون کاخ سفید به وجود آورند.