آرشیو پنجشنبه ۱۸‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۲۱۷۳
دنیا
۴

پیش بینی رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در سال های 2010 و 2011

گروه بین الملل- عملکرد موفق 16 کشور عضو اتحادیه اروپا در سه ماه دوم سال جاری موجب شد بانک مرکزی اروپا پیش بینی خود را درباره احتمال رشد اقتصادی این کشورها بهبود بخشد، در ادامه این بانک با ارائه وام های کوتاه مدت به بانک های اروپایی سعی در تحقق این امر دارد.

به گزارش ام بی ای نیوز به نقل از سایت Moneynews طبق انتظار، بانک مرکزی اروپا نرخ شروع مجدد تجارت در این کشورها را برای 16 ماه متوالی کمتر از یک درصد اعلام کرد. ژان کلود تریشه رییس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که آمار اقتصادی دریافتی از کشورهای اتحادیه اروپا بهتر از حد انتظار است. او که در یک کنفرانس خبری حضور پیدا کرده بود، گفت «با نگاهی به جلو جبران و بهبود اقتصادی باید با سرعتی مناسب و با توجه به احتمالات موجود پیش برود.»

او در ادامه تاکید کرد که بانک مرکزی اروپا هم اکنون درصدد طراحی برای رشد یک تا دو درصدی اقتصاد کشورهای این اتحادیه در سال جاری است. این میزان از پیش بینی انجام شده در ماه ژوئن فراتر رفته است. در آن زمان نرخ رشد اقتصادی فقط یک درصد در نظر گرفته شده بود. به این ترتیب احتمال رشد نیم تا دو درصدی اقتصاد کشورهای این حوزه در سال آینده وجود دارد.

بانک مرکزی اروپا یک برنامه سه ماهه برای برگزاری مناقصه در ماه های اکتبر، نوامبر و دسامبر تنظیم کرده است که علاقه این بانک به حفظ روند گردش سرمایه در سیستم بانکداری و اقدام به جبران عواقب منفی بحران وام در دولت را نشان می دهد.

رشد قابل توجه شاخص های اقتصادی در سه ماه سوم سال جاری بهتر از حد انتظار خواهد بود. تریشه هنوز خود را پیروز این میدان نمی داند؛ اما معتقد است که براساس تجزیه و تحلیل هایش این بحران در سال های آتی بیشتر نخواهد شد.