آرشیو چهارشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۲۹۵۰
جهان
۶

سقوط یک بالگرد نیروهای ناتو توسط طالبان

روز گذشته فرماندهی نیروهای تحت فرمان ناتو در افغانستان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که یک فروند بالگرد حامل نفرات ناتو در جنوب افغانستان سقوط کرد و در جریان آن، 9 نظامی عضو این نیروها کشته و چند نفر دیگر نیز زخمی شدند. به گفته ناتو، زخمی های این حادثه به یک درمانگاه متعلق به نیروهای بین المللی (ایساف) انتقال یافته و تحت درمان قرار گرفته اند. گرچه ناتو در اطلاعیه خود گفت از وجود آتش دشمن در محل حادثه گزارشی در دست نیست و تحقیقات دراین باره ادامه دارد، اما نیروهای شبه نظامی طالبان با صدور اطلاعیه ای گفتند، آنها این بالگرد را ساقط کرده اند. این سانحه سقوط بالگرد یکی از پرتلفات ترین حوادث از نوع خود برای نیروهای خارجی در جریان جنگ افغانستان به حساب می آید.

دیروز (سه شنبه) یوسف احمدی سخنگوی طالبان، به خبرگزاری فرانسه گفت: ما در منطقه ای در جنوب افغانستان یک بالگرد وابسته به نیروهای ناتو را ساقط کردیم که طی آن بیش از 10 نفر از نیروهای ناتو کشته شدند. در بیانیه این گروه نیز آمده است که در این حادثه یک سرباز ایساف، یک سرباز افغان و یک غیر نظامی آمریکایی نیز زخمی شدند. ظاهرا محل سقوط بالگرد هنوز معلوم نیست اما برخی منابع آن را بلوچستان می دانند. تلفات این سانحه هوایی، شمار نظامیان خارجی را که از اول سال جاری میلادی در جنگ افغانستان جان خود را از دست داده اند، دست کم به 129 نفر افزایش می دهد.به این ترتیب، تاکنون سال 2010 میلادی یکی از پرتلفات ترین سال ها برای نیروهای اعزامی خارجی به افغانستان از زمان آغاز جنگ این کشور در سال 2001 محسوب می شود.

شبکه تلویزیونی الجزیره با نگران کننده خواندن افزایش سقوط بالگردها در افغانستان اعلام کرد که به نظر می رسد طالبان به اسلحه پیشرفته ای دسترسی پیدا کرده است و با کمک آن می تواند بالگردها را سرنگون سازد.