آرشیو چهارشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۲۹۵۰
صفحه آخر
۲۰
اتفاق روز

آمبولانس ویژه حیوانات از راه رسید

مریم خباز

یک خبر خوش برای حیوانات؛ بالاخره آمبولانس ویژه این گروه از جانداران به ایران نیز رسید. گویی قرار است بعد از یک عمر بی توجهی به حیوانات، این موجودات ساکن ایران هم مورد تفقد قرار بگیرند تا بلکه یادمان بیاید که آنها هم عضوی مهم از زنجیره حیاتند.

چند سال قبل وقتی می شنیدیم در اروپا یا آمریکا به جای یک آمبولانس، اورژانسی مجهز به طور شبانه روزی گوش به زنگ است تا حیوانی را مداوا کند،آنقدر تعجب می کردیم که با خنده های ناباورمان نشان می دادیم که هرگز باورمان نمی شود حیواناتی که در گوشه و کنار شهر بزرگ مان بیشتر وقت ها زیر مشت و لگد رهگذران جا می مانند، جایی دیگر تا این حد ارج و قرب دارند.

اما خبری که دیروز اعلام شد، نشان می دهد ما هم می توانیم در راه حمایت از حیوانات گام هایی برداریم. آن طور که در خبر آمده، این آمبولانس یک درمانگاه سیار 24 ساعته است که تمام وقتش را صرف تشخیص اولیه بیماری، مشاوره بهداشتی و درمان های سرپایی می کند. حیطه فعالیت این آمبولانس نیز فعلاشهر تهران و شهرستان های اطرافش خواهد بود. هرچند که دکتر محبی رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران می گوید قرار است طرح آمبولانس سیار با همکاری سازمان دامپزشکی و استانداری تهران برای خدمات دهی به روستاها نیز گسترش یابد. این آمبولانس برنامه های دیگری هم دارد و می خواهد خدماتش را به معاینه دام های بزرگ که به واسطه بعد مسافت امکان انتقالشان به مراکز درمانی وجود ندارد نیز گسترش دهد. «2151» شماره تلفنی است که متقاضیان استفاده از خدمات این آمبولانس حیوانات می توانند با آن تماس بگیرند وحیوانات خود را به طور اورژانس درمان کنند.

اما سوال ما این است که اگر فردی مهربان در گوشه ای از خیابان گربه یا سگی سرگردان و مریض یا پرنده ای درمانده را روی شاخه درختی پیدا کرد، آیا این آمبولانس آنقدر در دسترس هست که به حال زار این حیوانات رسیدگی کند؟ یا اگر این آدم مهربان نمی خواست غیر از مهربانی، هزینه ای از جیبش برای درمان بپردازد آیا آمبولانس حاضر است چنین مراجعانی را پذیرش کند؟!