آرشیو چهارشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۲۹۵۰
ایران
۱۵

ساخت نخستین سد زیرزمینی در هرمزگان

مدیرعامل آب منطقه ای استان هرمزگان گفت: نخستین سد زیرزمینی استان در دشت «گهره» ساخته می شود.

به گزارش ایرنا، جعفر زیرراهی افزود: مرحله نخست مطالعات این سد زیرزمینی در دشت «گهره» با ظرفیت 3 میلیون مترمکعب در سال در حال انجام است که پیش بینی می شود عملیات اجرایی این سد با تامین اعتبار لازم طی سال آینده آغاز شود.

وی با بیان این که فناوری ساخت سدهای زیرزمینی تنها در اختیار برخی کشورهای پیشرفته است، تصریح کرد: مهم ترین هدف اجرای این طرح، تغذیه مصنوعی در آبخوان هاست که با احداث سدهای ذخیره ای زیرزمینی ضمن ذخیره نزولات آسمانی، سفره های زیرزمینی نیز تغذیه و آب مورد نیاز زمین های زراعی و باغات تامین می شود.

وی خاطرنشان کرد: طراحی سد های زیرزمینی به دلایل زیست محیطی، تامین آب مصرفی، مدیریت منابع آب (مانند مسدود کردن چند چشمه یا قنات و هدایت آب آنها به چشمه اصلی یا مادرچاه قنوات) و جلوگیری از پیشروی آب شور به آب زیرزمینی است.

زیرراهی پایین تر بودن هزینه ساخت، نزدیک تر بودن سد به محل مصرف، کاهش آب به علت تبخیر سطحی، جلوگیری از ایجاد رسوب و در نتیجه افزایش عمر مفید تاسیسات را ازجمله مزایای سد های زیرزمینی در مقایسه با سد های سطحی اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان، ساخت سدهای زیرزمینی در دیگر مناطق استان را نیازمند انجام مطالعات دقیق در جهت شناسایی نقاط واجد شرایط برای ایجاد این نوع سد و تامین اعتبار مورد نیاز عنوان کرد.