آرشیو یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۹، شماره ۷۰۹۷
بین الملل
۲۱

مالکی به طور رسمی نامزد اتحاد ملی برای نخست وزیری عراق شد

شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی قبل از انتخاب «نوری المالکی» به عنوان نامزد رسمی ائتلاف اتحاد ملی عراق برای تصدی پست نخست وزیری خبر داد.به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی العربیه در خبری فوری اعلام کرد که ائتلاف اتحاد ملی عراق با توافق اعضای خود نوری المالکی را به عنوان نامزد نخست وزیری این ائتلاف انتخاب کرد.در همین حال اتحاد ملی برگزاری نشست پارلمان عراق را خواستار شد.نشست اتحاد ملی قرار بود که روز جمعه برگزار شود اما اصرار مجلس اعلابرای عدم حضور در آن، این جلسه را به دیروز موکول کرد.بنابر گزارشها نشست ائتلاف اتحاد ملی بدون حضور مجلس اعلاو حزب فضیلت عصر دیروز برگزار شد.در همین حال به گزارش واحد مرکزی خبر روزنامه واشنگتن پست، دیروز نوشت کارشناسان می گویند عراق روز جمعه رکورد قبلی طولانی ترین فاصله بین انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت را شکست.به گزارش واحد مرکزی خبر پیش از عراق، این رکورد متعلق به هلند بود.

هلند در سال هزار ونهصد و هفتاد و هفت به دنبال یکسری تلاش های ناموفق، به مدت دویست و هفت روز کشور را بدون دولت رها کرد. عراقی ها اکنون دویست و هشت روز را بدون دولت جدید پشت سر گذاشته اند و نهادهای مدنی ضعیف این کشور ممکن است نتوانند در برابر فشارهای فزاینده و سطح ناارامی های داخلی در این باره اقدام فوری انجام دهند.

در حالی که سیاستمداران برای رسیدن به سمت های خود تکاپو می کنند و گفتگو ها در نشست های غیرعلنی ادامه دارد، بسیاری از عراقی ها این سوال را می پرسند که آیا به خطر انداختن جان و شرکت در رای گیری هفتم مارس ارزش داشت؟مقامات آمریکایی به شکل فزاینده نگران نبود دولتی منتخب در عراق هستند. این امر توانایی عراق را برای اتخاذ تصمیمات ملی محدود ساخته است و ممکن است نهایتا دستاوردهای امنیتی موجود را از بین ببرد. خوشبین ترین سیاستمداران عراق پیش بینی می کنند روند تصمیم گیری درباره دولت آتی این کشور دستکم یک ماه دیگر طول بکشد.تشکیل دولت در عراق هم متاثر از نظام چند حزبی این کشور هم ناآرامی های خیابانی، به مسئله ای پیچیده تبدیل شده است.