آرشیو پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹، شماره ۴۶۲۵
اجتماعی
۴

تصویب طرح جامع حفاظت از تالاب هامون

ریشه «هامون» خشکیده است؛ این را نه نیزارهای سرسبز آن که ترک های عمیق کف دریاچه می گوید، چه آن که نیزارها سبز ایستاده اند تا مبادا نام «هامون» از فهرست سومین دریاچه بزرگ ایران خط بخورد!

این که هامون در این فصل سال، آبی برای پیشکش به مردم سختکوش سیستان ندارد، نه به خاطر خساستش که به علت دست و دلبازی همسایگان شرقی ما در آبپاشی بی رویه اراضی شان است که یک سوم آن حق مردم ماست. مدیرکل اداره محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگا ر «ایران»، با بیان این که

هم اکنون هیچ آبی به تالاب هامون وارد نمی شود، گفت: با توجه به این که ما دهه خشکسالی را در حوزه سیستان طی می کنیم و برداشت آب از هیرمند در افغانستان به خاطر استفاده بی رویه کشاورزی و فعالیت های شهری و صنعتی بسیار کم شده است، هامون در معرض خشکی کامل قرار دارد و می توان گفت بخش عمده آن هیچ آبی ندارد. تورج همتی با اشاره به این که چشم امید ما به سیلاب های هیرمند و برف کوه ها در ارتفاعات دوردست است، افزود: متاسفانه حقابه زیست محیطی تالاب هامون از طرف افغانستان رعایت نمی شود، از طرفی براساس قراردادی که در سه دهه پیش در شرایط ترسالی با افغانستان منعقد شد، قرار بود تا 26 مترمکعب آب در ثانیه یعنی حدود یک سوم آب هیرمند حقابه تالاب هامون باشد، اما این قرارداد در شرایط فعلی به هیچ عنوان رعایت نمی شود و البته ما معتقدیم که در شرایط خشکسالی که زیست بوم هامون بشدت شکننده شده است، باید این حقابه افزایش یابد. وی با اشاره به تهیه طرح جامع حفاظت و احیای تالاب هامون تصریح کرد: قرار است این طرح در دور سوم سفر ریاست جمهوری به سیستان در دستور کار هیات دولت قرار گیرد، در حال حاضر پیش نویس این طرح آماده و اقدامات کارشناسی آن انجام شده است. بر اساس این طرح، مدیریت داخلی نیز علاوه بر مدیریت بین المللی برای «هامون» تعریف می شود.