آرشیو پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹، شماره ۴۶۲۵
دانش
۵

افزایش دوام منسوجات پنبه ای

محققان دانشگاه در یزد با استفاده از نانو نقره دوام شست وشوی پارچه های پنبه ای دارای پوشش نانو ذرات نقره را افزایش دادند ضمن آن که با این روش الیاف تولید شده دارای خاصیت ضد باکتری می شوند.

دکتر محمد اسماعیل یزدان شناس از محققان این طرح تحقیقاتی با اشاره به اهداف اجرای این تحقیق، گفت: این تحقیق به منظور افزایش جذب نانوذرات نقره بر سطح پارچه های سلولزی و بهبود دوام شست وشوی پارچه است. وی ادامه داد: در این پژوهش اثر کاتیونیزه کردن سلولز (پنبه) را روی جذب نانوذرات نقره با استفاده از ماده کاتیونی کننده 3-کلرو-2- هیدروکسی پروپیل تری متیل آمونیوم کلراید و دو نوع نانو کلوئید نقره دارای پایدارکننده های متفاوت بررسی کردیم.

این محقق به بیان جزئیات اجرای این تحقیق پرداخت و یادآور شد: نتایج به دست آمده نشان داد که جذب نانو ذرات نقره روی پنبه کاتیونی بیشتر از پنبه غیرکاتیونی (حدود 3 برابر) است و نمونه های عمل شده در دمای 80 درجه سانتیگراد مقدار نقره بیشتری از نمونه های عمل شده در دمای 100 درجه سانتیگراد دارند.

یزدان شناس به ویژگی های این روش اشاره و اضافه کرد: افزایش جذب نقره در پنبه کاتیونی به دلیل تغییر بارهای سطحی سلولز است، علاوه بر این، نوع پایدارکننده نانوذرات، باعث تغییر در میزان جذب نانوذرات می شود همچنین پنبه کاتیونی، ویژگی ضدباکتری قوی تری نسبت به پنبه غیرکاتیونی دارد.