آرشیو دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹، شماره ۲۹۸۹
فرهنگ و هنر
۵

امروز کنگره بین المللی شمس تبریزی آغاز می شود

گردهمایی بزرگان ادبیات و هنر ایران در خوی

امروز 2 شهر ارومیه و خوی در استان آذر بایجان غربی میزبان جمعی از نام آوران عرصه هنر و ادبیات ایران هستند؛ جمعی که به بهانه برپایی کنگره شمس تبریزی و به احترام بزرگداشت یکی از مفاخر سرزمین ادب و حکمت به آذربایجان ایران سفر کرده اند.

این کنگره در حالی امروز در ارومیه آغاز می شود و روز چهارشنبه در خوی پایان می یابد که برنامه های متعددی از جمله سخنرانی، رونمایی کتاب و آثار هنری، برپایی کنسرت موسیقی و اهدای نشان شمس تبریزی به جمعی از استادان برای آن تدارک دیده شده است.

به گزارش خبرنگار ما، مراسم افتتاحیه رسمی کنگره بین المللی شمس که امسال با محوریت پیوند فرهنگی مقبره شمس در خوی و مقبره حافظ در شیراز برپا می شود، در سالن شهید چمران دانشگاه ارومیه برگزار خواهد شد.

این مراسم با چند سخنرانی همراه است که در میان آنها، علی معلم، رئیس فرهنگستان هنر و محمود فرشچیان از چهره های سر شناس تری به شمار می روند.

مراسم پرده برداری از تمبر یادبود و تابلوفرش پیوند فرهنگی حافظ و شمس تبریزی نیز در مراسم افتتاحیه انجام خواهد شد.

اما آغازبخش علمی کنگره با محوریت ادبیات و عرفان امروز بعدازظهر خواهد بود که در طول 2 روز برپایی شخصیت هایی چون حسن انوشه، محمدعلی موحد، توفیق سبحانی، اسماعیل آذر، غلامرضا اعوانی، میرجلال الدین کزازی، منوچهر اکبری، کریم زمانی، غلامحسین امیرخانی، داوود رشیدی، حسن بلخاری و ایرج نعیمایی در بخش علمی با محورهای مختلف سخن خواهند گفت.

از ساعت 20 تا 22 امشب هم کنسرت شهرام ناظری در سالن شمس مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی ارومیه برپا خواهد شد و شب شعری نیز با عنوان شبی با شمس امشب در سالن شهید چمران دانشگاه ارومیه، برگزار می شود.

اما برنامه هایی هم برای شهر خوی و مزار شمس در نظر گرفته شده است که روز چهارشنبه خواهد بود و طی آن اسین چلبی - از نوادگان مولانا - و ناجی باکرجی رئیس موزه ها و تربت مولانا در آن سخن خواهند گفت. اعطای نشان ویژه فرهنگی بارگاه مولانا به بارگاه شمس، اعطای نشان بنیاد مولانا به شهرام ناظری و همچنین کنسرت دیگری از شوالیه آواز ایران، در خوی از دیگر برنامه ها خواهد بود.