آرشیو دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹، شماره ۲۹۸۹
دانش
۱۲

امکان رشد مجدد کرمی که 13 تکه شده است

مترجم: مهدی پیرگزی
منبع: science daily

فکر می کنید چند بار می توان کرم خاکی را تکه تکه کرد و شاهد تولید مجدد یک کرم خاکی جدید از هر یک از این تکه ها بود؟ از نظر زیست شناسان یک کرم می تواند مجموعه ای از ارگانیسم های متفاوت باشد.

البته توانایی حیرت انگیز این جانور در تولید مجدد قسمت های مختلف بدن تفاوت های زیادی در گونه های مختلف آنها دارد، گرچه در تمامی انواع کرم ها معمولاقسمت دم ساده ترین فرآیند را برای تولید مجدد پیش رو دارد. نکته مهم این است که کرم ها تنوع بسیار زیادی دارند و همه ساله گونه های جدیدی از آن مورد شناسایی قرار می گیرند. اما اگر صحبت از کرم های خاکی باشد، ناحیه دم این جانوران پس از تکه تکه شدن از بین می رود و این در حالی است که در بسیاری از گونه های دیگر کرم ها، ناحیه سر می تواند دم مجددی برای جانور داشته باشد، هرچند دمی که به این ترتیب رشد می کند، دارای نقص است.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند، کرم های خاکی توانمندی خیره کننده ای در بازتولید قسمت های مختلف بدن خود دارند. این جانور می تواند به طور کامل از تنها یک چهارم بدن خود دوباره رشد کند. البته هنوز دانشمندان اطلاعات دقیقی در خصوص این توانمندی عجیب به دست نیاورده اند. در برخی نمونه های کرم خاکی غیرانگلیسی مشاهده شده است که جانور می تواند برای چند مرتبه دم ازدست رفته خود را رشد دهد. تنوعی که در دنیای کرم ها دیده می شود، دانشمندان علوم زیست شناسی را بر آن داشته تا مطالعات دقیقی روی این جانوران انجام دهند. به عنوان مثال گروه های مختلفی از این دانشمندان راهی مناطق جنگلی و حتی ناشناخته کشورهای مختلف جهان نظیر مناطق حاره ای می شوند تا نمونه های جدیدی از کرم ها و بخصوص کرم های خاکی را شناسایی کنند.

در جریان همین اکتشافات دانشمندان موفق به شناسایی نوعی کرم پوست کاغذی شده اند که به طرز حیرت انگیزی می تواند حتی پس از 13 بار تکه تکه شدن رشد مجدد داشته باشد! دانشمندان با توجه به این یافته حیرت آور احتمال می دهند گونه های دیگری نیز از کرم ها وجود داشته باشند که در خصوص آنها این رقم فراتر از عدد 13 باشد. کرم ها و بویژه نوع خاکی آن همواره یکی از جذاب ترین عرصه های تحقیقاتی در علم زیست شناسی را تشکیل می دهند.