آرشیو دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹، شماره ۲۹۸۹
اقتصادی
۴

رشد10 میلیارد دلاری حجم تجارت خارجی نشانه بی اثر بودن تحریم ها است

رئیس کل گمرک ایران گفت: صادرات غیرنفتی در 7ماهه سال جاری با احتساب میعانات گازی با 26 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 17 میلیارد و 447 میلیون دلار رسید.

به گزارش مهر، اردشیر محمدی افزود: وزن کالاهای صادراتی در این مدت با احتساب میعانات گازی به 38 میلیون و 678 هزار تن رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل 8 / 25 درصد افزایش نشان می دهد.

معاون وزیر اقتصاد درخصوص میزان صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی اظهار کرد: در این مدت 14 میلیارد و 652 میلیون دلار انواع کالابدون احتساب میعانات گازی صادر شد که از این نظر 31 درصد با رشد مواجه بود.

رئیس کل گمرک گفت: پروپان مایع شده، پلی اتیلن، سایر گازهای نفتی، متانول و سنگ آهن 5 قلم کالای عمده صادراتی در این مدت بود که اقلام یاد شده 3 / 22 درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی را به خود اختصاص داد.

وی از افزایش 50 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی خبر داد و گفت: در این مدت 5 میلیارد و 646 میلیون دلار انواع محصولات پتروشیمی صادر شد.

معاون وزیر اقتصاد درخصوص میزان واردات کالادر 7ماهه سال 89 افزود: در این مدت 26 میلیون و 968 هزار تن انواع کالابه ارزش 34 میلیارد و 486 میلیون دلار وارد شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 4 / 23 درصد و از حیث وزن 61/0 درصد افزایش داشت.

محمدی در رابطه با تاثیر تحریم ها بر روند مبادلات تجاری ایران با سایر کشورها گفت: حجم تجارت خارجی کشورمان در 7 ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته 10 میلیارد دلار افزایش یافته است که این رقم نشان می دهد تحریم ها علیه کشورمان بی اثر بوده است.

وی افزود: ارزش مبادلات تجاری ایران در 7 ماهه سال گذشته 42 میلیارد دلار بود که این رقم در 7 ماهه سال جاری به 52 میلیارد دلار رسید.