آرشیو یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹، شماره ۱۱۱۲
جهان
۶

انتقاد غیرمستقیم اوباما از چین

باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا که برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه به ژاپن رفته است هشدار داده هیچ کشوری نباید برای پیشرفت اقتصادی خود صرفا به صدور کالاهایش به امریکا تکیه کند.

اوباما در سخنانی که به نظر می رسید اشاره به سیاست چین است، گفت کشورهایی که دارای مازاد تراز بازرگانی قابل توجه هستند، باید از سیاست ناسالم اتکا به صادرات دست بردارند و سعی کنند تقاضای داخلی را افزایش دهند. هو جین تائو رئیس جمهوری چین هم گفت کشورش در حال تلاش برای افزایش مصرف داخلی است ولی افزود هرگونه تغییری در ارزش برابری یوان، واحد پول چین، به تدریج صورت خواهد گرفت. رهبر چین می گوید امریکا از سیاست پولی برای کاهش ارزش دلار و افزایش صادرات خود استفاده می کند.

امریکا، چین را متهم می کند که به دلیل مزایای بازرگانی، ارزش پول خود را به طور مصنوعی پایین نگه داشته است. به اعتقاد ناظران اگرچه به نظر می رسد اختلافات عمده چین و امریکا در اجلاس آپک حل ناشده باقی مانده است ولی این اجلاس به رفع مناقشه چین با ژاپن کمک کرده است. روابط این دو کشور از اوایل ماه سپتامبر گذشته به علت توقیف یک کشتی ماهیگیری چین توسط ژاپن تیره شده بود ولی هو جین تائو و نائوتو کان نخست وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس با یکدیگر گفت وگو کردند. این اولین ملاقات رهبران دو کشور از هنگام آغاز مناقشه بود.

رهبران 21 کشور حاشیه اقیانوس آرام برای بحث درباره نحوه ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در یوکوهامای ژاپن جمع شده اند. ولی خبرنگاران می گویند این موضوع تحت الشعاع مناقشه بر سر عدم توازن در اقتصاد جهانی قرار گرفته است. این اجلاس همچنین در مورد اینکه چگونه می توان از کاهش رقابتی ارزش پول های رایج منطقه جلوگیری کرد، به نتیجه ملموسی نرسید. بیش از نیمی از تولید اقتصادی جهان در دست کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوسیه است.