آرشیو پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۱۱
اخبار اقتصادی
۴

50 درصد اشتغال کشورهای دی 8 در صنایع کوچک و متوسط

معاون وزیر صنایع و معادن و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از اشتغال 50درصدی صنایع کوچک و متوسط در کشورهای دی هشت خبر داد.

خدامراد احمدی در جلسه پایانی نخستین اجلاس مسئولان دولتی متولی بنگاه های کوچک و متوسط در کشورهای دی هشت گفت: توجه به صنایع کوچک و متوسط باید در اولویت برنامه های مدیران ارشد صنعتی کشورهای عضو دی هشت قرار گیرد چرا که صنایع کوچک در کوتاه مدت قابلیت افزایش اشتغال، جذب سرمایه های اندک، توزیع عادلانه ثروت و امکانات، افزایش درآمد و را در اقتصاد کشورهای عضو به همراه دارد.

وی با بیان اینکه میزان صادرات و واردات کشورهای عضو دی هشت یکهزار و 250 میلیارد دلار است، افزود: میزان اشتغال و واردات و صادرات بیان شده جزء شاخص های ممتاز این کشورها است.

به گفته معاون وزیر صنایع، حجم اقتصاد کشورهای عضو دی هشت، 2 هزار و 800 میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: سهم صنایع کوچک و متوسط در بخش صنعت بالای 90درصد است و با برنامه ریزی دقیق و منسجم می توان مزیت های صنایع کوچک و متوسط و تاثیری که بر اقتصاد کشورها خواهد داشت را به آگاهی همگان رساند.

احمدی با بیان اینکه هدف از برگزاری این ا جلاس تبادل تجربیات و اطلاعات در کشورهای عضو دی هشت است، اظهار داشت: کشورهای دی هشت علاوه بر مزیت هایی که در حوزه اقتصادی دارند دارای فرهنگ و اعتقادات مشترک نیز هستند از همین رو می توان برای رفاه، آبادانی و آسایش کشورهای عضو گامی محکم برداشت.

احمدی یادآور شد: با توجه به حجم تولید، بازار رقابتی، میزان اشتغال و آسیب پذیری که صنایع کوچک د رعرصه جهانی و ملی دارند توجه به روش های تامین منابع مالی برای این صنایع بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ادامه داد: موضوع تامین منابع مالی برای صنایع کوچک و متوسط در کشورهای عضو دی هشت در دستور کار این اجلاس بود و روش های جدیدی برای کمک به این صنایع در قالب بازار مالی و پولی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه اعضای گروه دی هشت (هشت کشور درحال توسعه) هستند.

گروه دی هشت از جمله پیمان های منطقه ای است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.