آرشیو شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۱۶
اخبار کشور
۱۴

روسیه سخنان جلیلی درباره توافق ژنو 3 را تایید کرد

با وجود تلاش برخی اعضای گروه 1+5 برای مخفی ماندن توافق انجام شده در مذاکرات ژنو 3، یک مقام عالی رتبه روسیه تایید کرد توافق صورت گرفته در ژنو این است که در مذاکرات آینده «برای یافتن نقاط مشترک» گفت وگو شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی ایران هسته ای، خبرگزاری روسی ایتارتاس روز جمعه 20 آذر 1389 (11 دسامبر) از نیویورک اعلام کرد که کنستانتین دولگوف معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست روز جمعه شورای امنیت گفته است: «در نشست ژنو، گام هایی که برای توسعه گفت وگو با هدف همکاری و یافتن رویکردهای مشترک ضروری است مشخص شده اند».

دولگوف درباره نگاه روسیه به مذاکرات ژنو گفته است: «ارزیابی روسیه از نشست 6 و 7 دسامبر در ژنو میان نمایندگان ایران و 5+1 مثبت است. در این نشست طرفین به بررسی عمیق نگرانی های دوجانبه درباره مسئله هسته ای و همچنین بررسی مسائل جهانی و منطقه ای و تقویت رژیم منع گسترش پرداختند». این مقام روس در پایان گفت: «روسیه معتقد است که توافق حاصل شده در نشست ژنو برای ادامه مذاکرات در ژانویه سال آینده در استانبول حائز اهمیت است. من امیدوارم این مذاکرات به همکاری همه طرف ها با هدف حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک تمام مسائل پیرامون برنامه هسته ای ایران منجر شود».

اظهارات این مقام روس که توافق انجام شده در نشست ژنو را تقریبا به دقت توصیف می کند، در حالی است که کاترین اشتون از ذکر جمله «گفت وگو به منظور یافتن نقاط مشترک برای همکاری» که اصل توافق انجام شده در ژنو 3 بود، در بیانیه خود خودداری کرد.

دکتر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از نشست ژنو 3 تاکید کرد که توافق ایران با 1+5 فقط «مذاکره برای همکاری نقاط مشترک» است و هر چیزی غیر از این مورد تایید ایران نیست.