آرشیو شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۱۶
اخبار خارجی
۱۶

طرفداران 2 رئیس جمهور در ساحل عاج به جان هم افتادند

منابع خبری از کشته و زخمی شدن ده ها تن از طرفداران نامزد ناکام انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج در جریان حمله به ساختمان رادیو و تلویزیو ن در ابیجان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تاکنون طی چند مرحله از درگیری ها که میان هواداران «حسن واتارا» و «گباگبو» در ساحل عاج رخ داده، ده ها نفر کشته و زخمی شده اند.

بر پایه این گزارش، حسن واتارا که از حمایت سازمان ملل و برخی از مجامع بین المللی برخوردار است، با بیان این که، قصد دارد به همراه کابینه منتخب ظرف روزهای آینده در مقر ریاست جمهوری ساحل عاج مستقر شود، از مردم و طرفداران خود خواست تا رادیو و تلویزیون کشور را که به ابزار تبلیغاتی برای گباگبو (رئیس جمهور فعلی) تبدیل شده است، اشغال کنند، وی همچنین از مردم خواست تا با اشغال شماری از اماکن و تاسیسات عمومی دولتی مانند کاخ نخست وزیری و ریاست جمهوری، گباگبو را وادار به ترک قدرت کند.

اما پس از مواجهه با نیروهای امنیتی که به شدت از رادیو تلویزیون و مراکز دولتی حفاظت می کردند، درگیری ها آغاز شد. شورشیان سابق وفادار به «زیلوم سورو» نخست وزیر انتخابی «واتارا» در ابیجان و همچنین شهر «تیب یسو» در مرکز ساحل عاج واقع در خط آتش بس جنگ داخلی 2003، در جریان این درگیری ها وارد نبرد مسلحانه با پلیس و نیروهای امنیتی شده و تاکنون 20 کشته از طرفین و ده ها نفر زخمی به بیمارستان های ابیجان منتقل شدند. این رهبر شورشی و مخالفت دولت به همراه «واتارا» قول دادند که روز جمعه دوباره خواهند کوشید تا کنترل تلویزیون و دفتر نخست وزیر را به تصرف خود درآورند.