آرشیو سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۱۹
اخبار خارجی
۱۶

ناآرامی های خیابانی در بلاروس به دنبال اعلام پیروزی لوکاشنکو

پس از اعلام خبر پیش بینی شده پیروزی «لوکاشنکو» در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس معترضان به نشانه اعتراض به خیابان ها ریختند.

به گزارش خبرگزاری ها، کمیسیون مرکزی انتخابات ریاست جمهوری «بلاروس» عصر روز یکشنبه اعلام کرد، «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهوری فعلی در چهارمین دور از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس با کسب حدود 80 درصد از آرا پیروز شد.

اعلام این خبر کافی بود تا رقبای «لوکاشنکو» به همراه طرفدارانشان که پیش از شروع انتخابات وقوع تقلب را حتمی اعلام کرده بودند به خیابان های «مینسک» پایتخت بلاروس ریخته و با صدها پلیس ضد شورش که خود را برای این اعتراض ها آماده کرده بودند درگیرشوند. بر اساس گزارش های دریافتی، در این اعتراض ها دستکم 30 هزار نفر از مردم با شعار دادن علیه دولت به زد و خورد با نیروهای امنیتی پرداختند. پلیس ضد شورش نیز با باتوم، گاز اشک آور و نارنجک های صوتی اقدام به سرکوب تظاهرکنندگان و دستگیری آنها کرد. آخرین خبرها حاکی است هفت نفر از 9 رقیب انتخاباتی لوکاشنکو دستگیر شدند و شماری از آنها نیز از سوی پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

«لوکاشنکو» 56 ساله از سال 1994 تاکنون رئیس جمهور این کشور است و با پیروزی در این دور از انتخابات نیز توانست برای پنج سال دیگر در سمت خود ابقا شود.به گزارش خبرگزاری «شین هوا» حدود هزار بازرس بین المللی وظیفه نظارت بر 6000 شعبه رای گیری را بر عهده داشتند و حدود 90 درصد از واجدان شرایط نیز در این انتخابات شرکت کردند.