آرشیو شنبه ۴ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۸۲
سیاسی
۲

رئیس جمهور در اجلاس یازدهم سران 6 پیشنهاد برای ارتقای اکو مطرح کرد

احمدی نژاد: 1+5 در فرصت تاریخی نشست استانبول تقابل را به تعامل تغییر دهد

دیدارهای دیپلماتیک رئیس جمهور در حاشیه اجلاس استانبول

دکتر احمدی نژاد در حاشیه اجلاس استانبول، دیدارهای دیپلماتیک با 5 تن از سران شرکت کننده در این نشست داشت.

عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه که کشور میزبان محسوب می شد، با رئیس جمهوری کشورمان دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار احمدی نژاد یک دستگاه «نانو اسکوب» و یک دستگاه پیشرفته «شنوایی سنجی نوزادان» را که به دست متخصصان ایرانی ساخته شده است، به همتای ترکیه ای خود اهدا کرد. رئیس جمهور ترکیه پس از دریافت هدایای ویژه از رئیس جمهور، موفقیت دانشمندان کشورمان در دستیابی به قله های رفیع دانش را ستود.

رئیس جمهورکشورمان همچنین با آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان دیدار و درباره تحکیم مناسبات دوجانبه گفت وگو کرد.

رئیس جمهور همچنین در دیدار جلال طالبانی همتای عراقی خود با تبریک تشکیل دولت وحدت ملی عراق گفت: تحولات اخیر عراق در تشکیل دولت به رغم تلاش دشمنان و بدخواهان این کشور با درایت و هوشمندی سران و گرو ه های مختلف عراقی، کاملا به نفع منافع عراق رقم خورد.

جلال طالبانی رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار راهکارهای ارائه شده از سوی دکتر احمدی نژاد در اجلاس اکو برای تقویت این سازمان را مهم و سازنده دانست. دکتر احمدی نژاد همچنین در دیدار امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، روابط دو کشور را سازنده و مفید توصیف کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار خانم رزا اوتونبایو همتای قرقیزستانی خود هم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از روند ثبات و پیشرفت و آبادانی قرقیزستان حمایت می کند و آمادگی دارد تجربیات خود را در این زمینه ها در اختیار برادران قرقیزی خود قرار دهد. خانم اوتونبایو رئیس جمهور قرقیزستان نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت جمهوری اسلامی ایران از استقرار ثبات و پیشرفت قرقیزستان، خاطر نشان کرد: دو کشور در کنار یکدیگر می توانند گام های موثری در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی در جهت منافع ملت های خود بردارند.