آرشیو شنبه ۴ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۸۲
صفحه آخر
۲۸

زیبایی و شکوه قاره سیاه

قاره آفریقا که حدود 20 درصد از زمین را شامل می شود، هنوز هم ناشناخته های بسیاری دارد. گاه هراس از این ناشناخته ها اجازه نمی دهد گردشگران از مناطق مختلف آن بازدید کنند و گویی همیشه باید جسورترین مردمان و آنهایی که شیفته طبیعت و فرهنگ این قاره اند پا پیش بگذارند؛ دیدگاهی که چندان با حقایق موجود در این سرزمین زیبا همخوانی ندارد.

بلندترین نقطه

بلندترین نقطه آفریقا، قله اوهورو روی آتشفشان کلیمانجارو است. طویل ترین رودخانه آفریقا، نایل دارای 6690 کیلومتر وسعت در کاگرا قرار دارد. همچنین بزرگ ترین دریاچه آفریقا ویکتوریا بوده و با 69 هزار و 485کیلومتر مربع وسعت در تانزانیا واقع است. کشور سودان با 2میلیون و 376 هزار کیلومترمربع وسعت بزرگ ترین و کشور سیسچلیس با 270 کیلومتر مربع وسعت کوچک ترین کشورهای شمال آفریقا هستند.

در شمالی ترین بخش آفریقا کوه های اطلس به عنوان بلندترین کوه ها شناخته می شوند. چین خوردگی های این رشته کوه تا بیش از 1500 کیلومتر گسترده شده که از مراکش، تونس و الجزایر عبور می کند. بلندترین قله شمال آفریقا، کوه توبکال 4165 متر است که درست در 75 کیلومتری جنوب شهر مراکش قرار دارد. این کوه دارای رخ هایی پرشیب و صخره ای بوده، جنس سنگ هایش از گرانیت است و چندین قله فرعی بالای 4000 متر آن را احاطه کرده اند.

تانزانیا

تانزانیا با در اختیار داشتن حیات وحشی اعجاب انگیز فخر قاره سیاه به شمار می رود. پارک ملی تانزانیا از جمله مکان های نادری است که هنوز بشر نتوانسته آن را کاملا تخریب کند و بازدید از آن شانس بزرگی است. وجود 3 هزار راس شیر در سیلوس و باقیمانده شامپانزه ها در ماهال و گومبی و همین طور میلیون ها حیوان اهلی و وحشی در پارک ملی سرنگیتی، تانزانیا را به یکی از استثنائی ترین نقاط دنیا تبدیل کرده است.

کلیمانجارو

کلیمانجارو بلندترین کوه آفریقا است که آتشفشانی است نیمه خاموش با کلاهخودی از برف بر تاجش. این کوه جزو قلل هفتگانه دنیا به شمار می رود. شکل کوه به دلیل مستقل بودن این آتشفشان به شکل نیمه گنبدی و از دوردست ها به راحتی قابل مشاهده است. در کنار این کوه، کوه مونزی قله ای است دندانه دار و مستقل در کیبو که توسط یک گردنه از قله اصلی جدا شده است، فلات مابین دو کوه به بیابانی می ماند که 5 کیلومتر وسعت دارد.