آرشیو سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۹۷
توسعه
۸

آسیا تایمز گزارش داد

چشم امید بانیان پروژه نابوکو به ذخایر گازی عراق

آسیا تایمز طی تحلیلی با اشاره به ناکافی بودن ذخایر گازی ترکمنستان و جمهوری آذربایجان برای تامین گاز مورد نیاز خط لوله نابوکو نوشت بانیان این پروژه چشم امید به ذخایر گازی عراق دارند. پایگاه اینترنتی آسیا تایمز طی تحلیلی به بررسی تحولات اخیر درخصوص پروژه خط لوله گازی نابوکو پرداخت و نوشت تشکیل دولت جدید عراق تاثیر مثبتی بر آینده تحولات مربوط به مشارکت این کشور در پروژه نابوکو خواهد داشت. آسیا تایمز افزود: شرکت آر دبیلو ای آلمان ماه اوت 2010 قراردادی را برای توسعه میادین گازی کردستان عراق با دولت محلی کردستان به امضا رسانده است. سرمایه گذاران و پیمانکاران پروژه نابوکو قصد دارند به منابع غنی گازی عراق دست یابند. شرکت های او ام وی اتریش و ام او ال مجارستان نیز به دنبال دستیابی به ذخایر گازی دو میدان بزرگ عراق هستند.

براساس پروژه نابوکو قرار است گاز تولیدی آسیای مرکزی و دریای خزر از طریق مرزهای ترکیه به مسیر ترانزیتی اتریش در اروپا منتقل شود. قرار است با تکمیل این پروژه هر سال 31 میلیارد متر مکعب گاز از طریق این خط لوله به اروپا صادر شود. براساس طرح اولیه قرار است احداث این پروژه تا سال 2015 میلادی به پایان برسد و بهره برداری از آن از سال 2016 آغاز شود.

اگر تمامی قراردادهای مربوط به تامین گاز مورد نیاز نابوکو تا شش ماه نخست 2011 امضا شود عملیات احداث آن از سال 2012 آغاز خواهد شد. تاکنون تنها ترکمنستان و آذربایجان دو گزینه اصلی برای تامین گاز مورد نیاز نابوکو در نظر گرفته شده اند.

این دو کشور نیز برای گسترش بازار صادرات گاز خود تعهدات بین المللی زیادی را قبول کرده اند که بعید به نظر می رسد بتوانند تمامی گاز مورد نیاز نابوکو را تامین کنند.