آرشیو سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۹۷
تولید
۹
صنعت

رونمایی از 6 محصول استراتژیک صنعتی و معدنی

با حضور معاونان وزیر صنایع و معادن و جمعی از مسئولان صنعتی کشور از شش محصول استراتژیک داخلی سازی شده در نخستین نمایشگاه دستاوردهای بومی سازی و خودکفایی صنعت و معدن رونمایی شد.

حسن پلارک، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به این که تولید این قطعات و ماشین آلات از نظر اقتصادی برای کشور اهمیت بالایی دارد، گفت: تا پیش از این برای تامین این قطعات به خارج از کشور وابسته بودیم اما هم اکنون این وابستگی قطع شده و دیگر در این حوزه ها به شرکت های خارجی نیازی نخواهیم داشت.

پلارک یکی از این قطعات را کوره پاتیلی (LF) اعلام کرد و توضیح داد: این محصول کاربرد زیادی در صنعت ذوب فلزات داشته و از فناوری ویژه ای نیز برخوردار است. این محصول که به تولید داخلی رسیده در مقایسه با نوع خارجی آن 30درصد ارزان تر است. معاون وزیر صنایع و معادن با بیان این که در طرح های توسعه فولادی در کشور وابستگی کشور به واردات کوره های پاتیلی قطع می شود، اظهار کرد: قطعه دیگری که داخلی سازی شده الکتروگرافیتی برای کوره های قوس الکتریکی است که این قطعه نیز در کوره ذوب کاربرد زیادی داشته و کالایی استراتژیکی محسوب می شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره خودکفایی صنعت و معدن کشور نیز عنوان کرد: تا چهار سال پیش در صنایع معدنی و صنایع سنگین حتی تا مرز 70 درصد به خارج از کشور وابسته بودیم اما امروز در این صنایع کاملا خودکفا شده ایم. در صنایع فولادی نیز هم اکنون تا مرز 90 درصد خودکفا شده ایم و امیدواریم 10 درصد وابستگی باقی مانده نیز بزودی قطع شود.

این تجهیزات و قطعات شامل الکتروگرافیتی برای کوره پاتیلی، منیزیم تولیدی از دولومیت داخلی، آجر سیلیکون کارباید نیترید باند، سلول فلوتاسیون با انرژکتور جدید، الیاف شیشه، طراحی، ساخت، نصب و بهره برداری کوره پاتیلی هستند.