آرشیو سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۹۷
سلامت
۱۳

آغاز طرح تکمیلی واکسن فلج اطفال

طرح تکمیلی واکسن فلج اطفال که هم اکنون در استان های جنوب شرقی و چند استان گرمسیر کشور آغاز شده است، تا 21 دی ادامه دارد.

به گفته سیدمحسن زهرایی، رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت و درمان، سازمان جهانی بهداشت در سال 1988 میلادی همه کشورها را موظف کرد تا طرحی را بپذیرند که با اقدام بر مبنای آن، ویروس فلج اطفال در دنیا ریشه کن شود. به این منظور واکسیناسیون سراسری کودکان، از مهمترین اقداماتی بود که در بسیاری از کشورها به خوبی انجام شد.

دکتر زهرایی در این باره می گوید که علاوه بر واکسن های معمول دوران کودکی، همه کودکان زیر 5 سال کشور از گذشته، سالی دونوبت و به فاصله یک ماه، واکسن قطره فلج اطفال دریافت می کردند و این کار با پوشش بسیار بالاموجب شد تا فلج اطفال در کشور ریشه کن شود، به نحوی که آخرین مورد این بیماری در کشور مربوط به ده سال پیش است و در حال حاضر هم موردی از این بیماری گزارش نشده است.دکتر زهرایی درباره اقدامات انجام شده در این باره تصریح می کند که طرح تکمیلی واکسن فلج اطفال به شکل خانه به خانه در مناطق روستایی و بسیاری از مناطق شهری استان های جنوب شرقی کشور و در دانشگاه های علوم پزشکی خراسان جنوبی، زابل، زاهدان، هرمزگان، جیرفت و دانشگاه علوم پزشکی کرمان در شهرستان بم انجام اجرا شد. علاوه بر این در روستاهای دوردست استان های گرمسیر نیمه جنوبی کشور هم این طرح انجام می شود و در استان تهران، طرح در نیمه اول سال آینده اجرا خواهد شد.