آرشیو سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۹۷
گزارش
۱۶

شکلات هایی که شادی بخش نیستند

تاکنون متخصصان از شکلات به عنوان یک عامل در افزایش روحیه و احساس نشاط در افراد یاد می کردند، اما طبق آخرین تحقیقات انجام شده محققان دریافتند افراط در مصرف شکلات برعکس عمل کرده و احتمال ابتلابه افسردگی را در افرادی که مقدار زیادی شکلات در روز مصرف می کنند، افزایش می دهد.

این تحقیق که روی 931 زن و مردی که هشت وعده شکلات در ماه مصرف می کردند علائم افسردگی در آنها افزایش پیدا کرده بود، اما افرادی که 5 وعده در ماه شکلات مصرف می کردند از ابتلابه این بیماری در امان بودند و در افرادی که 11 وعده شکلات در ماه مصرف می کردند علائم افسردگی های شدید در آنها افزایش یافته بود. پایه این مطالعه طرح سوالاتی از رژیم های غذایی شرکت کنندگان و احساسات آنها بود. محققان دریافتند علت این امر ممکن است افزایش التهابات بدنی علاقه مندان شکلات باشد. یکی دیگر از دلایل آن ترکیبات مصنوعی و نگهدارنده به کار رفته در شکلات اثر ترکیبات مفید و مغذی موجود در آن را خنثی می کنند علاوه بر این ترکیبات مصنوعی چربی مفید امگا3 را در بدن کاهش می دهد و جذب آن را از راه غذا نیز دچار مشکل می کند. امگا3 چربی مفیدی است که ترکیبات ضدافسردگی دارد و هورمون های ضدافسردگی بدن را نیز افزایش می دهد.

در این تحقیق عوامل دیگر مانند کافئین موجود در چای، چاقی و کربوهیدرات ها و سطح انرژی کل بدن نیز برای تعیین نقش شان در افزایش علائم افسردگی مورد آزمایش قرار گرفت اما نتیجه ای حاصل نشد، تنها اثر خاص افراط در مصرف شکلات بر ذهن مثبت بود.