آرشیو پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۹، شماره ۲۲۶۷
فرهنگ و هنر
۳۲

100 کتاب پرفروش تاریخ جهان از نگاه گاردین

اقتباس سینما از پرفروش ترین ها

فرهنگ و هنر- روزنامه بریتانیایی گاردین فهرست 100 کتاب پرفروش تاریخ را منتشر کرد.

هرچند عنوان این مطلب 100 کتاب پرفروش تاریخ است، اما اطلاعات جمع آوری شده از سایت نیلسن بوک اسکن بازه زمانی سال 1998 تا 2010 را دربرمی گیرد.

این فهرست نشان می دهد «رمز داوینچی» نوشته دن براون پرفروش ترین کتاب تاریخ یا حداقل یک دهه گذشته بوده است. پس از این رمان مجموعه رمان های «هری پاتر» نوشته جی.کی. رولینگ جدول را قبضه کرده اند.

یکی از نکات جالب توجه قرار گرفتن سه گانه «هزاره» اثر استیگ لارسون در این فهرست است. این نویسنده سوئدی سال 2004 درگذشت و سه اثر او پس از مرگش منتشر شدند. میلیون ها نسخه از این آثار در مدت کوتاهی به فروش رفت.

در میان نویسندگان حاضر در این فهرست کمتر نام نویسندگان چیره دست به چشم می خورد، مثلانامی از برندگان جایزه نوبل در این فهرست نیست.

قدرترین نویسنده این فهرست جی.دی. سلینجر است که با «ناتور دشت» در رتبه هشتاد و ششم (668 هزار نسخه فروش) ایستاده است.

دیگر نویسندگان مطرح این فهرست (از نظر ادبی و نه فقط از نظر فروش و بازار) یان مک ایوان، خالد حسینی، جان گریشام و آلیس زبالد هستند، اما این نویسندگان هم فاصله ای بسیار با غول های ادبیات، از گابریل گارسیا مارکز و رومن گاری و تولستوی و داستایوسکی گرفته تا امیل زولاو چارلز دیکنز و جان آپدایک و ارنست همینگوی دارند.

نکته جالب در این جدول حضور پائولو کوئیلو با «کیمیاگر» در رتبه چهل وهفتم با 903 هزار نسخه، مایکل مور با «سفیدپوست احمق» در رتبه پنجاهم با 877 هزار نسخه و هارپرلی با «کشتن مرغ مقلد» در رتبه هشتادودوم با 683 هزار نسخه است.

نیلسن بوک اسکن بزرگ ترین سرویس آماری کتاب دنیا است و آمار فروش کتاب فروشی های بزرگ و کوچک را ضبط می کنند. اطلاعات این سایت 90 درصد کتاب فروشی های بریتانیا را پوشش می دهد. آمار این سایت نشان می دهد هر هفته 220 هزار نسخه کتاب در بریتانیا فروخته می شود که ارزش این فروش حدود هفته ای 30 میلیون پوند است.