آرشیو پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۹، شماره ۲۲۶۷
صنعت و معدن
۳

«هامبورگ» میان ایران و هند میانجیگری می کند

گروه انرژی -به دنبال مجادله اقتصادی ایران و هند بر سر نحوه پرداخت ارزی نفت وارداتی این کشور از ایران، خبرگزاری رسمی هند اعلام کرد که مقام های هند و ایران به طور موقت یک بانک آلمانی در هامبورگ را به عنوان واسطه مبادلات ارزی مربوط به واردات نفت هند از ایران تعیین کردند.

بر اساس این تصمیم شرکت های نفتی هند باید پول نفت وارداتی از ایران را به بانک دولتی هند، (اس.بی.آی) که دارای شعبه در فرانکفورت است، واریز کنند و سپس این بانک پول واریزی را به بانک هامبورگ منتقل خواهد کرد. این تصمیم در حالی از سوی این خبرگزاری اعلام شده که وزیر نفت هند نیز از حل و فصل مساله پرداخت پول نفت ایران طی روزهای آینده خبر می دهد. «مورلی دئورا» تاکید کرد: «من کاملامطمئنم که این مساله طی همین چند روزه حل خواهد شد.» بر اساس گزارش «فارس» به نقل از پایگاه اینترنتی «داوجونز»، وی افزود: «در نشستی که عصر روز سه شنبه با مقام های بانک مرکزی هند داشتیم، این مشکل بررسی شد.»

«دئورا» همچنین در مورد سفر هیات هندی به تهران در اواسط ژانویه (دی ماه) برای حل این مشکل گفت: «کلیه مسائل مربوط به این سفر بر عهده وزارت دارایی هند است.»

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی هند هفته گذشته اعلام کرد که کلیه شرکت های نفتی هند باید مبادلات نفتی خود با ایران را از این پس خارج از مکانیسم اتحادیه پایاپای آسیایی انجام دهند. مبادلات ارزی این اتحادیه بر مبنای یورو و دلار انجام می شود.