آرشیو پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۹، شماره ۲۲۶۷
ورزش
۲۴

کفاشیان در انتخابات AFC حق رای ندارد

در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا که امروز (پنجشنبه) در قطر برگزار می شود، علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال حق رای ندارد.

به گزارش ایلنا، بر اساس مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا، هر کشور می تواند 3 نامزد در انتخابات روز شانزدهم دی ماه داشته باشد. این نامزدها الزاما باید عضو فدراسیون فوتبال باشند. ایران تنها دو نامزد دارد. علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال که نامزد حضور در کمیته اجرایی کنفدراسیون است و علی سعیدلو، رییس سازمان تربیت بدنی که سخت در تلاش است بتواند نایب رییس کنفدراسیون در منطقه مرکز و جنوب آسیا شود.

آیین نامه انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا، همچنین از فدراسیون های عضو می خواهد تا از میان نامزدهای معرفی شده، یک نفر را مشخص کنند که در انتخابات حق رای داشته باشد. رسم بر این است که بالاترین مقام در فدراسیون های فوتبال کشورها از این امتیاز ویژه برخوردار می شود، با این حال در انتخابات امروز به جای کفاشیان قرار است سعیدلو رای بدهد.

سعیدلو که پیش بینی می شود با تصویب طرح وزارتخانه ورزش و جوانان، جایگاهش را در مدیریت ورزش ایران از دست بدهد، امیدوار است بتواند یک کرسی تعیین کننده در کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته باشد. او با همین امیدواری و به رغم مخالفت تلویحی بن همام، رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا، رایزنی هایش را با مقامات ورزشی و غیر ورزشی برخی از کشورهای منطقه آغاز کرد. اردن، کویت و امارات از جمله کشورهایی بودند که سعیدلو با مقامات فوتبالی و حتی سیاسی آنها وارد مذاکره شد.

سعیدلو، اما می خواهد مطمئن باشد که این رایزنی ها ضمانت اجرایی خواهد داشت. به همین دلیل، او حق رای را از کفاشیان گرفته تا به همه طرف های مذاکره کننده و حتی مقامات تصمیم گیرنده در کنفدراسیون پیام بدهد که نفر اول فوتبال ایران کسی جز خود او نیست. در عین حال، سعیدلو نشان داده که به رییس فدراسیون فوتبال اطمینان ندارد.

معنای مشخص این تصمیم؛ گرفتن استقلال از فدراسیون فوتبال است و این در شرایطی است که سعیدلو در روزهای اخیر یکی از دلایل مخالفتش با تاسیس وزارت ورزش و جوانان را ضربه به استقلال فدراسیون های ورزشی خوانده است.

انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز در دوحه قطر برگزار می شود. از بین کفاشیان و سعیدلو، دو نامزد ایرانی این انتخابات تنها یک نفر می تواند عضو هیات رییسه کنفدراسیون شود. کفاشیان گفته چنانچه سعیدلو رای بیاورد، او از نامزدی اش انصراف خواهد داد.