آرشیو پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۹، شماره ۲۲۶۷
استان ها
۲۳

109 روز آلوده در شهر اراک از ابتدای سال تاکنون

مجید نیک عهد

دنیای اقتصاد – اراک – مسوول پایش آلودگی هوای اراک در اداره کل محیط زیست استان مرکزی، تعداد روزهای آلوده در شهر اراک را از ابتدای سال جاری 109 روز اعلام کرد و از استمرار شرایط هشدار خبر داد.

مصطفوی در بررسی میزان آلاینده ها و تعداد روزهای آلوده شهر اراک گفت: با توجه به تغییر استانداردها در بررسی میزان آلاینده های هوا، امسال شهر اراک 109 روز آلوده را پشت سر گذاشت و در خرداد ماه که بحث ریزگردها در کشور مطرح بود، بیشترین تعداد روزهای آلوده را داشت.

وی ذرات معلق حاصل غبار منطقه ای، تالاب میقان، تردد خودروها و فعالیت صنایع آلاینده راهمراه با گاز SO2، بیشترین عامل آلودگی شهر اراک عنوان کرد و گفت: استفاده از مازوت در کوره های آجرپزی و نیروگاه هم چنین گازهای مسموم حاصل فعالیت شرکت های تولیدی در افزایش میزان آلاینده های خطرناک در این شهر تاثیرگذار است.

به گفته مصطفوی در مصوبه جامع کاهش آلودگی هوای اراک، ایجاد شهرک سفال برای خروج کوره های آجرپزی از همسایگی شهر پیش بینی شده و براساس ماده 9 طرح جامع با مکلف کردن وزارت نفت و نیرو بر تغییر سوخت نیروگاه از مازوت به گاز تایید شده، همچنین بر اساس مواد 6 و 7 این طرح، تکلیف کارخانه آلومینیوم سازی برای جمع آوری و توقف خطوط قدیم نیز مشخص شده است که اجرای این سه مورد در تخفیف آلاینده ها در شهر اراک تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مسوول مرکز پایش هوای محیط زیست استان، وضعیت هوای شهر اراک را در وضعیت متفاوت ناسالم عنوان کرد و گفت: در رابطه با برخی منابع آلاینده ها این میزان گاه تا 3 برابر افزایش داشته، اما براساس استانداردها میانگین آلاینده ها، شرایط هوا در این شهر به صورت ناسالم و هشدار است و ذرات معلق بیشترین عامل آلودگی در بررسی های صورت گرفته بوده است.