آرشیو دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۴۲
اخبار کشور
۳

مهمان پرست: ایران به سمت وحدت و همگرایی در منطقه حرکت می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان رویکرد جمهوری اسلامی ایران را در سیاست خارجی منطقه ای در راستای منافع جهان اسلام و کشورهای منطقه ارزیابی کرد.

رامین مهمان پرست روز یکشنبه در برنامه گفت وگوی ویژه «صبح بخیر ایران» در تحلیل از تحرکات آمریکایی ها در منطقه خلیج فارس و از جمله سفر اخیر کلینتون به منطقه، با بیان اینکه در منطقه فوق العاده حساس خاورمیانه و خلیج فارس دو جریان حضوری فعال دارند، گفت: یک جریان جمهوری اسلامی ایران است که به دنبال همگرایی کشورهای منطقه، نزدیکی، ارتقاء سطح روابط، مشارکت کشورها برای حل مشکلات منطقه ای و بحران ها است و برای اینکه از ظرفیت های کشورهای منطقه استفاده و پیشرفت و رفاه مردم سریع تر تامین شود، در حال فعالیت و تحرک دیپلماتیک است.

مهمان پرست با بیان اینکه این رویکرد خوشایند برخی کشورهای غربی که منافع خود را در منطقه ما جستجو می کنند و با پایمال کردن حقوق منطقه ما می خواهند به اهداف خود دسترسی پیدا کنند، نیست و با یک مقاومت و طراحی روبرو شده است، افزود: هر چقدر ما به سمت وحدت و همگرایی حرکت می کنیم آنها به سمت تفرقه، ایجاد اختلاف و تنش حرکت می کنند. هر چقدر ما شعار وحدت جهان اسلام و کشورهای منطقه را سر می دهیم، آنها به دنبال ایجاد فضایی کاذب و نسبت دادن اتهاماتی به کشورها در منطقه برای جدا کردن آنها از همدیگر هستند.

وی تصریح کرد: رویکردی که ما دنبال می کنیم منافع جهان اسلام و کشورهای منطقه را تامین می کند در حالی که رویکرد جریان مقابل منافع رژیم صهیونیستی و قدرت های حامی آن را تامین می کند.

سخنگوی وزارت خارجه اینکه هیلاری کلینتون و برخی مقامات آمریکایی تحرک زیادی در منطقه دارند را نشانگر آن دانست که به اهدافشان نرسیده اند و افزود: تلاش آنها برای ایجاد اختلاف و جدایی بین ما و کشورهای منطقه و اعمال فشارها و تحریم های غیر قانونی که در قطعنامه های شورای امنیت علیه ملت ما تصویب کردند، به نتیجه نرسیده است. هر چه بیشتر تلاش می کنند مشخص می شود که کمتر به اهدافی که از قبل طراحی کرده بودند دسترسی پیدا کردند.