آرشیو پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۴۷۲۷
تامین اجتماعی
۱۲

ازسوی صندوق بیمه بیکاری تامین اجتماعی انجام می شود

پرداخت ماهانه 60 میلیارد تومان به مقرری بگیران

پرداخت بیمه بیکاری به افرادی که بدون میل و اراده بیکار می شوند و آماده به کار هستند، از جمله تعهدات صندوق تامین اجتماعی است که هر ماه برای افراد مشمول با پرداخت مقرری مشخص انجام می گیرد.

به گزارش خبرنگار «ایران»، این صندوق با توجه به میزان اعتباراتی که از سوی دولت برای آن در نظر گرفته می شود، به علت ورود و خروج مشمولان بیمه بیکاری معمولا هر سال با کسری اعتبار روبه رو است و چنانچه صندوق تامین اجتماعی از آن حمایت نکند، افراد تحت پوشش این صندوق دچار مشکل خواهند شد.

بر اساس اعلام مسئولان تامین اجتماعی در حال حاضر بالغ بر 160 هزار نفر ماهانه از صندوق بیمه بیکاری مقرری دریافت می کنند و در این زمینه هر ماه مبلغی در حدود 60 میلیارد تومان پرداخت می شود، اما از آنجایی که منابع مالی صندوق بیمه بیکاری از محل حق بیمه ها تامین می شود، اعتبار این صندوق پاسخگوی میزان پرداختی ها نیست و لازم است در این زمینه ساز و کار دیگری برای حمایت و پایداری صندوق بیمه بیکاری پیش بینی شود.

در حال حاضر مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان بستگی دارد و مدت آن از 36 ماه برای بیمه شدگان مجرد و 50 ماه برای بیمه شدگان متاهل و متکفل بیشتر نیست. همچنین افرادی استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را دارند که مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشند و مهمتر آنکه هر یک از بیمه شدگان باید قبل از بیکار شدن حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، بنابراین برخی از افراد که قراردادهای کوتاه مدت دارند، نمی توانند از مزایای بیمه بیکاری برخوردار شوند.

البته کارگران فصلی در صورتی که صرفا در اثنای فصل کار اخراج شده باشند و بیکاری آنها بلااراده تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

گفتنی است در حال حاضر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال بررسی طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار هستند که پیش بینی می شود نتایج تصمیمات مجلس در نیمه اول سال 90 اعلام شود.

.