آرشیو پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۴۷۲۷
ایران زندگی
۱۵

شادها میانسالی خوبی دارند

احساسات و تفکرات مثبت، افراد را در سنین بالاو هنگامی که توان سیستم ایمنی آنان کاهش پیدا می کند محافظت می کند. افراد در هر سنی که باشند نشان می دهند چگونه زندگی کرده اند و کیفیت مدت زندگی آنها مشخص می شود. بنابراین روانشناسان از احساسات مثبت به عنوان یک نیروی قدرتمند و پادزهری موثر بر ضد استرس ها، نگرانی ها، دردها و مشکلات و همین طور بیماری ها نام می برند.

انسان های شاد، هنگام نزدیک شدن به دوره میانسالی در مواجهه با مشکلات این دوره، آمادگی دارند. این آمادگی به دوران قبل از میانسالی برمی گردد، هنگامی که آنها با داشتن تفکرات مثبت زندگی کرده و عادت های مطلوب مانند ورزش کردن و ساعت های خواب خوب شبانه را تکرار می کردند.

در اصل این نگرش و عادت را برای دوره میانسالی خود ذخیره می کردند. همچنین این افراد از عادت های ناسالم مانند سیگار کشیدن و رفتارهای پرخطر و... پرهیز می کنند.

فواید انتخاب شیوه زندگی سالم در افراد مسن از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا توان سیستم ایمنی بدن آنها کاهش یافته و مستعد ابتلابه بیماری های مختلفی هستند.

استرس به عنوان یک ریسک فاکتور برای بیماری های مختلفی شناخته شده است و روانشناسان از مثبت اندیشی به عنوان یک شیوه موثر برای مقابله و پیکار با استرس عنوان می کنند. مطالعات نشان می دهد موادشیمیایی افزاینده التهاب ها و بیماری ها که مرتبط با استرس هستند در افراد دارای احساسات مثبت قوی در سطح پائینی قرار دارد.

داشتن تفکرات مثبت حتی ممکن است بعضی از آسیب های فیزیکی ناشی از استرس را خنثی کند.

باوجود اینکه یک فرد میانسال از نظر بدنی توانایی انجام فعالیت های فیزیکی فشرده و سنگین را ندارد اما ظرفیت احساسات مثبت وی می تواند در حد بسیار بالایی قرار داشته باشد. در حقیقت افراد مسن احساسات مثبت خود را با افزایش سن سازگار می کنند.

روانشناسان معتقدند احساسات مثبت برای سلامتی از اهمیت بسزایی برخوردارند و میزان نتیجه و اثر مطلوب آن در سراسر زندگی و داشتن عمر با کیفیت مرتبط است.