آرشیو پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۴۷۲۷
گزارش
۱۶

مشاوره گروه روان شناسی بالینی

سوالات خود را هر هفته یکشنبه ساعت 11 تا 12 یا 16 تا 17 با تلفن 88757758 با مشاوران در میان بگذارید و پاسخ ها را در روز پنجشنبه در همین صفحه بخوانید.

غ.ب از تهران

حدود 2 سال است در مجموعه ای مشغول به کار هستم نحوه صحبت کردن اطرافیانم باعث آزارم می شود اما به ظاهر رفتاری مناسب با آنها دارم. آیا راهی وجود دارد که از این آزردگی خاطر نجات پیدا کنم؟

دکتر کهانی

ممکن است برای افراد در جنبه های مختلف حساسیت هایی ایجاد شود مثل حساسیت های اعتقادی و ذهنی که مربوط به اعتقادات فرد می شود که براساس آن برای خود حریم های خاصی دارد و اگر در جمعی قرار گیرد که خارج از این معیارها باشند رنجیده خاطر می شود یا حساسیت های وسواس گونه که فرد علاقه دارد به طرز خاصی یا به طور رسمی با او برخورد شود، در صورتی که در جامعه عموم مردم رفتار معمولی دارند، که ارزیابی جامع از تمامی موارد یاد شده توسط روانشناس انجام می شود. اما در مورد نحوه برخورد با گروه و محیط آزاردهنده، توصیه می کنم اگر ترک محل کار برای فرد پیامدهای منفی اقتصادی و یا اجتماعی دارد، سعی شود نوعی تعامل و رابطه برقرار کنید که از منافع گروه استفاده ببرید، چرا که افراد باید این توانایی را در خود تقویت کنند که بتوانند در محیط های گوناگون فعالیت کنند و با آن سازگاری داشته باشند. انسان ها باید یاد بگیرند که تاثیرگذار باشند، نه تاثیرپذیر.