آرشیو پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۱۱۸۷
اقتصاد
۴

استراحت شاخص بورس پس از یک ماه تب صعود

گروه اقتصاد: شاخص بورس پس از یک ماه تب افزایش، کاهش یافت. در آخرین روز معاملات هفته بورس تهران افت 82 واحدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

منفی شدن شاخص کل پس از یک ماه روند صعودی در میان فعالان بازار به استراحت شاخص تعبیر شده و تحلیل گران اعلام می کنند که این امر کاملا طبیعی است و شاخص کل به استراحت افتاده است.

دیروز شاخص کل بورس بر روی 22 هزار و 188 واحدی ایستاد. این در حالی بود که شاخص شناور آزاد 101 واحد، شاخص بازار اول 53 واحد، شاخص بازار دوم 233 واحد و شاخص صنعت با 74 واحد افت شاخص کل را همراهی کردند.

در معاملات دیروز مپنا بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص گذاشت و این متغیر را 17 واحد کاهش داد. پس از مپنا، چادرملو با 10 واحد، بانک صادرات 9 واحد، توسعه معادن و فلزات 8 واحد و گروه بهمن 7 واحد بر منفی شدن شاخص بورس تاثیر گذاشتند.

همچنین در معاملات چهارشنبه 176 میلیون سهم به ارزش 538 هزار و 459 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت و بانک پارسیان با بیشترین افزایش قیمت مواجه شد.

در بازار سوم فرابورس نیز در روز گذشته رقابت کارگزاران برای خرید سهام شرکت ایران ادامه دار شد و پس از رسیدن به نرخ 22هزار و 130ریال، ادامه رقابت برای خرید سهام این شرکت به شنبه موکول شد.

به گزارش ایسنا، دیروزدر بازار سوم فرابورس 2/7 میلیون سهم معادل 100 درصد از سهام شرکت ایران ایرتور(سهامی خاص) توسط سازمان خصوصی سازی، به وکالت از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، به صورت یکجا و نقد و یا نقد و اقساط به قیمت پایه هر سهم 10هزار ریال عرضه شد که پس از رقابت میان خریداران و رسیدن به نرخ 22هزار و 130ریال ادامه این معامله به روز شنبه 30بهمن موکول شد.

اما در روز چهارشنبه ارزش معاملات بازارسهام فرابورس با جابجایی 5/8 میلیون سهم به 8/74 میلیارد ریال رسید.