آرشیو چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۷۱
اخبار خارجی
۱۶

دولت موقت تونس حزب بن علی را منحل اعلام کرد

دولت موقت تونس حزب زین العابدین بن علی دیکتاتور سابق این کشور را منحل اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویتر به نقل از خبرگزاری دولتی تونس، درخواست برای انحلال حزب بن علی، پس از آن مطرح شد که دولت موقت تونس، فعالیت های این حزب را قبلابه حالت تعلیق درآورده بود و اعلام کرد که فعالیت اعضای این حزب به دلیل ابقای نقش بی ثباتی در تونس به دنبال سرنگونی حکومت بن علی ممنوع است.

برپایه این گزارش، وزیر کشور تونس، انحلال حزب بن علی را به صورت قانونی از دادگاه عالی این کشور خواستار شده و این درخواست مورد پذیرش قرار گرفته است. انحلال حزب سابق بن علی به این معنا است که در صورت برگزاری انتخابات در آینده، نامزدهای این حزب نمی توانند در آن شرکت کنند. این در حالی است که طی روزهای اخیر تظاهرات مردمی به صورت گسترده در مقابل مقر نخست وزیری در تونس برگزار و معترضان خواستار طرد و محاکمه عناصر فاسد حزب بن علی از مسند قدرت شده اند.

در همین حال، خبرگزاری رسمی تونس اعلام کرد: بانک مرکزی تونس، حدود 29 میلیون دلار پول، الماس و طلارا که در مکان های مخفی کاخ ریاست جمهوری پنهان شده بود را به خزانه کل منتقل کرده است.

همچنین یک نشریه کانادایی با انتشار خبری، میزان دارایی های زین العابدین بن علی رئیس جمهور مخلوع تونس در کانادا را بین 10 تا 20 میلیون دلار برآورد کرد. تونس سه هفته پیش از دولت کانادا خواست علاوه بر توقیف دارایی های نزدیکان دیکتاتور مخلوع، برادرزن فراری وی را مسترد کند.