آرشیو شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۴۷۳۳
تامین اجتماعی
۱۴

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد

ضرورت پوشش بیمه ای خدمات روانشناسی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است که خدمات روانشناسان باید زیرپوشش بیمه قرار گیرد؛ چرا که هر سرمایه گذاری در بحث سلامت جزو سرمایه گذاری های زیربنایی محسوب می شود، لذا باید مشکلات فعالان این عرصه برطرف شود.

سیدشهاب الدین صدر اظهارکرد: سازمان نظام روانشناسی کشور که با مشارکت فارغ التحصیلان این رشته شکل گرفته، دستاورد عظیمی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: اگر در فعالیت های اجرایی مشارکت بیشتری وجود داشته باشد، موفقیت بیشتر شده و هر مقدار مشارکت بیشتر شود و تعامل سازنده تری با سازمان ها داشته باشیم، موجب اقتدار بیشتردر نظام می شود.

وی با اشاره به این که از 25 سال قبل توجه زیادی به امر بهداشت شده است، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی، سلامتی را به 4 جزء تقسیم می کند که به سلامت جسم، سلامت روان، رفاه اجتماعی وابعاد معنوی و روحانیت تقسیم می شود.

در این باره سلامت روان، رفاه اجتماعی و ابعاد معنوی و روحانیت مربوط به روانشناسان است و امروزه بیش از 50 درصد سلامت اعم از عوامل رفاهی، اجتماعی در حوزه کاری روانپزشکان قرار می گیرد، حدود 25 درصد مربوط به پزشکان است، 10 درصد به عوامل ژنتیکی و 15 درصد به عوامل سنتی بستگی دارد.

صدر گفت: نقش روانشناسان با گرایش های مختلف باید بیشتر تبیین و تاثیر آن در فرآیندهای اجتماعی باید بهتر نشان داده شود. بیکاری، امنیت شغلی، تعیین مسکن، تحصیلات هر کدامشان می توانند بر بهداشت روان جامعه اثر بگذارند.

وی اضافه کرد: انسان های سالم که از نظر جسمی و روانی سالم هستند، باید از نظر رفاه اجتماعی و معنویت روحانی هم سلامت کامل داشته باشند و اگر برای رفاه اجتماعی سرمایه گذاری کنیم موجب ارتقای سلامت در جامعه می شود.