آرشیو شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۴۷۳۳
ایران زندگی
۱۵

خطرات مصرف بی رویه مهم ترین ریزمغذی در دوره بارداری

مصرف بیش از اندازه فولیک اسید در دوران بارداری خطرناک است. فولیک اسید نوعی ویتامین محلول در آب بوده که با نام ویتامین ب9 نیز شناخته شده است.

این ریزمغذی نقش عمده ای در شکل گیری سلول های قرمز و سفید خون داشته و متابولیسم پروتئین را طی روند تولید و تکثیر سلول های جدید تحت کنترل دارد.

ویتامین ب9 به واسطه شرکت در سوخت و ساز دیگر ریزمغذی های مورد نیاز بدن، نقش حیاتی را در ساخت ماده ژنتیک اولیه سلول ها یعنی دی.ان.ای ایفا می کند بنابراین در مجموع ویتامین ضروری بخصوص در دوران بارداری و هنگام رشد جنین محسوب می شود.

از آنجا که در نخستین روزهای بارداری، سلول های جنینی به سرعت در حال تکثیر هستند بدن نیاز بیشتری نسبت به فولیک اسید پیدا می کند بنابراین مصرف مکمل آن حتی قبل از تصمیم به بارداری توصیه می شود.

زنان و مردان روزانه به 400 میکروگرم ویتامین ب9 احتیاج دارند اما نیاز بدن در دوران بارداری و شیردهی به 600 میکروگرم افزایش پیدا می کند و از آنجا که اغلب مردم عادت به مصرف روزانه و مقادیر کافی از میوه و سبزیجات ندارند، مکمل آن در دوران بارداری تجویز می شود.

اگرچه مصرف مقادیر کافی از فولیک اسید در دوران بارداری خطر نقایص لوله عصبی را کاهش می دهد و به حفظ سلامت مغز و نخاع کمک می کند اما زیاده روی در مصرف آن نیز عوارضی را به دنبال دارد.

اغلب داروهای موجود در بازار به صورت قرص های یک میلی گرمی فولیک اسید است که پس از استفاده، بدن مازاد آن را از طریق ادرار دفع می کند اما طبق آخرین تحقیقات، پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند چنانچه میزان فولیک اسید تجویز شده بیش از هشت میلی گرم در روز باشد تاخیر رشد جنین را به دنبال خواهد داشت.

براساس این مطالعات، میزان مصرف فولیک اسید چنانچه با نیاز بدن مطابقت نداشته باشد باعث ایجاد اختلالات گوارشی از جمله حالت تهوع و نفخ شده و اختلال خواب را به دنبال دارد.

بثورات پوستی، زودرنجی، بیش فعالی، طعم تلخ دهان و نقص در جذب روی نیز از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین ب9 است.