آرشیو پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۰، شماره ۱۹۸۹۵
اخبار کشور
۱۴

درخواست ایران از سازمان ملل برای پیگرد قضایی عاملان اهانت به قرآن کریم

نماینده کشورمان در سازمان ملل در جلسه سفرای کشورهای اسلامی با دبیر کل این سازمان خواستار پیگرد حقوقی و قضایی عاملان اهانت به قرآن کریم شد.

سفرا و نمایندگان دائم کشورهای اسلامی در سازمان ملل متحد شامل جمهوری اسلامی ایران، تاجیکستان، مصر، پاکستان، مراکش و فلسطین و همچنین سفیر و نماینده سازمان کنفرانس اسلامی به نمایندگی از سازمان کنفرانس اسلامی جهت پیگیری موضوع قرآن سوزی روز سه شنبه با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار و گفت وگو کردند.

محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم کشورمان، که ظرف سه هفته ا خیر برای دومین بار با دبیر کل سازمان ملل متحد ملاقات می کرد و در دیدار قبلی تحولات منطقه از جمله لیبی را با وی مورد گفت وگو قرار داده بود، طی سخنانی تصریح کرد: قرآن کتاب مقدس است و حاوی متون سایر کتابهای مقدس نیز می باشد و اهانت به قرآن، اهانت به همه ادیان الهی محسوب می شود.

وی بر لزوم احترام به این کتاب مقدس تاکید کرد.

محمد خزاعی نقش سازمان ملل متحد در حفظ و احترام به ادیان و اعتقادات دینی را برجسته خواند و بر لزوم ورود قوی و تاثیرگذار دبیر کل سازمان محلل متحد در موضوع اهانت به قرآن کریم تاکید کرد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان اضافه کرد: بی احترامی به قرآن کریم می تواند دارای عوارض و پیامدهایی از جمله بروز خشونت باشد که از این منظر توسط حقوق جزایی قابل پیگیری است.

وی با اشاره به طرح بحث قرآن سوزی در کمیته حقوقی سازمان ملل متحد، لزوم اقدامات موثرتر سازمان ملل متحد در این رابطه و پیگرد حقوقی و قضایی عاملان اهانت به قرآن کریم را خواستار شد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز پس از سخنان سفرای کشورهای اسلامی، ضمن تایید اظهارات آنها، تاکید کرد: من نیز این اقدام را قویا محکوم کرده ام.

وی توجهات را به تبعات اینگونه اقدامات تحریک آمیز جلب کرد.

نماینده کشورمان در سازمان ملل همچنین در نشست سالانه کمیسیون خلع سلاح این سازمان، دیدگاه های کشورمان درباره مسائل خلع سلاح منطقه ای و جهانی را تشریح کرد.