آرشیو پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۰، شماره ۱۹۸۹۵
اخبار کشور
۳

ابراز نگرانی ژنرال آمریکایی از مناسبات رو به گسترش ایران و کشورهای آمریکای لاتین

سرویس سیاسی-

فرمانده نیروهای جنوبی ارتش آمریکا با اعلام گسترش روابط ایران در منطقه آمریکای جنوبی نسبت به گسترش این مناسبات ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن یک مقام بلندپایه نظامی آمریکا روز سه شنبه خطاب به گروهی از نمایندگان سنای آمریکا گفت: ایالات متحده از مناسبات نزدیک و رو به افزایش ونزوئلابا ایران نگران است.

ژنرال «داگلاس فریزر» فرمانده نیروهای جنوبی ارتش ایالات متحده گفت: تا آنجایی که من متوجه شده ام نگرانی من از این واقعیت است که به طور هفتگی پروازهایی بین ایران و ونزوئلاصورت می گیرد و برای ورود به ونزوئلایا بولیوی یا نیکاراگوئه هیچ روادیدی درخواست نمی شود.

وی افزود: بنابراین اینکه چه کسی به این کشورها وارد می شود یا نمی شود برای ما مشخص نیست و این به واقع همان مسئله نگران کننده است.

ژنرال فریزر در ادامه افزود: فرصت های رو به افزایشی برای ارتباطات نیروی نظامی این کشورها وجود دارد اما هنوز این ارتباط ها برای کسی مشخص و هویدا نشده است.

واشنگتن ماه گذشته در اقدامی مداخله جویانه به هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلادرباره نقض تحریم های بین المللی برضد ایران هشدار داد.

این در حالی است که مقامات آمریکایی ماه گذشته اعلام کردند که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد دولت چاوز این تحریم ها را نقض کرده باشد.

همچنین بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فریزر در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: ایران همچنان روابط منطقه ای اش را برای حمایت از هدف دیپلماتیک اش مبنی بر کاهش تاثیر تحریم های بین المللی مربوط به برنامه هسته ای اش گسترش می دهد.

وی افزود که ایران تقریبا تعداد سفارت های خود در منطقه را از شش سفارت در سال 2005 به 10 سفارت در سال 2010 افزایش داده است و در 17 کشور نیز مراکز فرهنگی بنا کرده است.

ایران سال گذشته میزبان سران بولیوی، گویان و ونزوئلابود.

گفتنی است؛ فرماندهی جنوبی آمریکا که مقر آن در فلوریدا قرار دارد مسئول ارائه طرح های احتمالی و عملیات ها در منطقه آمریکای لاتین است.