آرشیو پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۰، شماره ۱۹۸۹۵
اخبار خارجی
۱۶

دولت ساحل عاج در یک قدمی سقوط مخالفان کاخ ریاست جمهوری را تصرف کردند

کاخ ریاست جمهوری «لوران گباگبو» به تصرف طرفداران «حسن واتارا» درآمد.

به گزارش شبکه خبری «سی ان ان»، پس از مخالفت «لوران گباگبو»، رئیس جمهور خودخوانده ساحل عاج برای تسلیم شدن، نظامیان طرفدار «حسن واتارا»، که مورد حمایت غرب قرار دارد به کاخ ریاست جمهوری وی در «ابیجان» حمله کرده و آن را به تصرف خود درآوردند.

سخنگوی «حسن واتارا» به اعلام این خبر افزود، «گباگبو» که بسیاری از طرفدارانش کشته یا تسلیم شده اند در زیر زمین کاخ ریاست جمهوری به همراه تنی چند از اعضای خانواده اش پنهان شده و حاضر به تسلیم شدن نیست.

«آفوسی بامبا» در عین حال تصریح کرد، «گباگبو» هنوز دستگیر نشده است.

«آهوا دان ملو» سخنگوی «گباگبو» نیز خبر حمله سنگین و سرنوشت ساز طرفداران «واتارا» به کاخ ریاست جمهوری «گباگبو» را تایید کرد.

شبکه خبری «بی بی سی» نیز با انتشار این خبر از سقوط قریب الوقوع «گباگبو» خبر داد و به نقل از برخی مقامات ساحل عاج افزود: اگر وی زنده دستگیر شود به خاطر قتل عام غیرنظامیان و اصرار بر ماندن در قدرت محاکمه می شود.

گفتنی است، پس از انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه گذشته هر یک از طرف های درگیری با اعلام پیروزی، اقدام به تشکیل دولت و جمع آوری نیرو کردند که این اقدام این کشور آفریقایی را بیش از چهار ماه درگیر جنگ های خونین داخلی کرده است. تاکنون هزاران نفر از غیرنظامیان این کشور به دست طرفداران طرفین کشته یا مجروح شده اند.

خبر دیگر اینکه، روسیه در واکنش به لشکرکشی فرانسه به ساحل عاج آن را به شدت محکوم کرد. وزیرخارجه روسیه گفت: نحوه عملکرد نظامیان فرانسه در ساحل عاج همچون رفتار دوران استعماری این کشور در گذشته است که برای رسیدن به منافع خود آفریقا را به اشغال خود درآورده بود.