آرشیو پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۰، شماره ۱۹۸۹۵
شهرستان ها
۱۱

مرمت چشمه 7 هزارساله کاشان

کاشان- خبرنگار کیهان:

رئیس اداره امور زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان گفت: اقدامات لازم برای آغاز مرمت و بازسازی چشمه سلیمانیه فین کاشان (منسوب به سلیمان نبی(ص)) انجام شده است.

محلوجی در گفت وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: این مدیریت درجلسات مشترک خود با بهره برداران و کارشناسان، چگونگی مرمت و بازسازی قنات این چشمه را بررسی کرده است.

وی، بازدید کارشناسان از قنات، تلاش برای جلب مشارکت های مردمی جذب کمک های مالی از ادارات امور آب و میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان، همچنین تامین بخشی از هزینه های مرمت و بازسازی این چشمه توسط بهره برداران را از جمله اقدامات انجام شده ذکر کرد.

وی افزود: چشمه 7هزارساله سلیمانیه فین کاشان دارای آبدهی حدود 350 لیتر در ثانیه است که بر اثر خشکسالی و عدم مرمت آن درسال های اخیر در حال حاضر دارای آبدهی کمتر از 200 لیتر در ثانیه است.

به گفته وی بیش از یک هزار هکتار اراضی زیرکشت در مناطق فین بزرگ و کوچک، حسن آباد و دروازه فین تحت پوشش این چشمه قرار دارند.

محلوجی با اشاره به دمای ثابت 25درجه آب این چشمه بیان داشت: آب چشمه سلیمانیه فین کاشان در زمستان که محیط سرد است گرم و درتابستان که محیط گرم است، خنک به نظر می آید.