آرشیو دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰، شماره ۱۲۴۱
جهان
۶

حمایت حکومت بحرین از بشار اسد

شرق: همزمان با ادامه ناآرامی ها در سوریه، بشار اسد پیام شفاهی پادشاه بحرین درخصوص حمایت کامل حکومت منامه از امنیت و ثبات و روند اصلاحات در این کشور را دریافت کرد.

ایسنا به نقل از روزنامه الحیات، با اعلام این خبر افزوده است، شیخ خالد بن احمد بن حمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین پیام شفاهی حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین را به رییس جمهور سوریه منتقل کرد. در این دیدار بشار اسد و وزیر امور خارجه بحرین اوضاع کنونی بحرین و سوریه را بررسی کردند و بر لزوم ادامه رایزنی ها میان دو کشور درخصوص مسایل مختلف تاکید کردند. وزیر امور خارجه بحرین در این دیدار گفته است: پادشاه بحرین بر حمایت کامل بحرین از امنیت و ثبات و روند اصلاحات سوریه به رهبری بشار اسد تاکید کرد.

رایزنی مقامات سوری و بحرینی در حالی صورت می گیرد که دو کشور در هفته های گذشته صحنه تظاهرات اعتراضی مخالفان حکومت بوده اند. در همین پیوند گزارش ها از سوریه حاکی است که سربازان و تانک های ارتش این کشور وارد شهر بانیاس، یکی از مراکز تظاهرکنندگان مخالف دولت شده اند. فعالان حقوق بشر به خبرگزاری ها گفتند که نیروهای ارتش سوریه از سه نقطه وارد این شهر شده و حرکت خود را به سمت مناطق ساحلی سنی نشین بانیاس ادامه داده اند. همه ارتباطات بانیاس با جهان خارج قطع شده است. تخمین زده می شود که از آغاز اعتراض های ضد دولتی در سوریه طی دو ماه گذشته، بیش از 500 نفر توسط نیروهای امنیتی و نظامی کشته شده اند. روز جمعه نیز دست کم 21 نفر در شهرهای حمص، حماء و دیگر شهرهای سوریه کشته شدند؛ روزی که تظاهرکنندگان آن را «روز نافرمانی» نام گذاری کرده بودند.

این در حالی است که آخرین خبرهای رسیده از بحرین حاکی از ادامه سرکوب خشن مخالفان حکومت آل خلیفه است. هفته گذشته وزیر دادگستری بحرین از متهم شدن 47 پزشک و پرستار به اقدام علیه امنیت ملی خبر داد.

خالد بن علی آل خلیفه گفت که 23 دکتر و 24 پرستار به دنبال سقوط این حکومت سنی بوده اند و اخبار کذب منتشر کرده اند، اما فعالان سیاسی می گویند که این پزشکان و پرستاران به دلیل معالجه معترضان طرفدار دموکراسی که در جریان درگیری های اخیر با نیروهای امنیتی زخمی شدند، مجازات می شوند.