آرشیو یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۱۲۵۲
سینما
۱۱

آغاز اکران جهانی فیلم

وب سایت IMDB با انتشار برنامه زمانی اکران فیلم «جدایی نادر از سیمین» اعلام کرد، این فیلم در کشورهای بلژیک، هلند و سوییس نمایش خواهد یافت.

«جدایی نادر از سیمین» طبق برنامه اعلام شده روز پانزدهم ژوئن (25 خرداد) در بلژیک، روز 11 اوت (20 مرداد) در هلند و همچنین روز هشتم سپتامبر (17 شهریور) در سوییس و از روز 22 جولای (31 تیر) در سینماهای انگلیس نمایش خواهد یافت.

این فیلم همچنین از روز هشت ژوئن (18 خرداد) در سینماهای فرانسه و از 14 جولای (چهار تیرماه) در سینماهای آلمان نمایش خود را آغاز خواهد کرد.

«جدایی نادر از سیمین» بعد از موفقیت بی نظیر در جشنواره برلین در جشنواره های متعدد دیگری هم شرکت کرده است. اختتامیه جشنواره فیلم های مستقل «بوئنس آیرس» آرژانتین در روز 17 آوریل (28 فروردین)، افتتاحیه جشنواره فیلم «جئون جو» کره جنوبی در روز 28 آوریل (هشت اردیبهشت)، حضور در جشنواره رقابتی سیدنی که از 18 خرداد آغاز می شود و ریاست هیات داوران آن بر عهده چن کایگه است.

همچنین نانی مورتی، کارگردان نامدار سینمای جهان، حق توزیع و پخش جدیدترین ساخته «اصغر فرهادی» را در ایتالیا خریداری کرده است و تصمیم دارد آن را در ماه ژوئن (خردادماه) به طور گسترده در سینماهای ایتالیا به نمایش درآورد. سونی پیکچرز کلاسیک که از پخش کنندگان مطرح فیلم در آمریکا و کاناداست، امتیاز پخش فیلم را از موسسه ممنتو فیلمز صاحب اصلی حق پخش جهانی این فیلم خریداری کرده است. طبق آمار سایت IMDB هزینه ساخت این فیلم 300 میلیون تومان شده که در هفته اول فروش در ایران 100 میلیون تومان فروش کرده است. تا این لحظه نیز حدود سه میلیارد فروش داشته و اکران آن ادامه خواهد داشت. فروش این فیلم در سینماهای تهران از فروش در شهرستان ها بیشتر بوده است و این قضیه از علاقه مندی طبقه متوسط به این گونه فیلم ها خبر می دهد. همه این مسایل فارغ از رقابت هایی است که با فیلم اخراجی ها رخ داده است.