آرشیو پنجشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۴۸۰۲
فرهنگ و هنر
۲۰

نگاه و سلیقه در امر فرهنگی

کار سلیقه ای نسبت به حوزه فرهنگ همان گونه که از نام آن پیداست، بسیار متنوع است و چون سلیقه قائم به شخص یا اشخاص خاصی است، با آمدن و رفتن آن شخص یا اشخاص نیز تغییر می یابد اما نگاه این گونه نیست. یک نگاه اصیل فرهنگی امر بسیار متفاوت تری نسبت به یک سلیقه خاص فرهنگی است.

سلایق ماندگاری ندارند اما نگاه ها همیشه ماندگارند.

سلایق توان جریان سازی ندارند اما نگاه فرهنگی قطعا اگر اصالت داشته باشد (که عموما اصالت دارند و این سلایق هستند که اصالتی در وجودشان نیست) جریان ساز خواهد بود.

متاسفانه در تحمیل سلایق می بینیم که بسیاری از آنها تحت عنوان نگاه دینی به حوزه فرهنگ صورت می گیرد! و شخص یا اشخاص دارای سلیقه خاص آن را کاملا دینی و انقلابی معرفی می کنند! این مسئله هم ضربه به فرهنگ است و هم خدشه به دین و مذهب و انقلاب اسلامی.

رویکرد فرهنگی باید روی اصول و سیاست مبتنی برنگاه فرهنگی خاصی صورت بگیرد وگرنه با نگاه سلیقه ای نمی توان ارابه فرهنگ را به پیش برد و همیشه به اصطلاح درجا خواهیم زد.

نگاه جریان ساز فرهنگی می تواند بسترساز جریان های اجتماعی، اقتصادی و... بسیاری باشد و راه را برای پیشبرد اهداف عالیه دولت، ملت و نظام هموار کند.

فرهنگ، شاه کلید باز شدن قفل همه حوزه هاست. اگر نگاه فرهنگی را پیش ببریم، همه چیز را پیش برده ایم حتی نفت و نانو و ذوب آهن را.