آرشیو سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۵۳
سلامت
۱۶

هنگام سبزی پاک کردن از دستکش استفاده کنید

یک کارشناس بهداشت محیط با تاکید بر استفاده از دستکش هنگام پاک کردن و شستشوی سبزیجات، گفت: تماس دست با سبزیجات و میوه جات آلوده می تواند موجب بروز بیماری های روده ای در فرد شود.

ناصر افشاری گفت: شستشو و ضدعفونی کردن کامل میوه جات و سبزیجات بویژه در فصول گرم سال، امری اجتناب ناپذیر است و کوتاهی در این زمینه می تواند فرد را با بیماری روده ای تا حد مرگ پیش ببرد.

به گزارش ایسنا،وی با اشاره به مراحل سالم سازی سبزیجات و میوه جات در 4 مرحله، توضیح داد: شستشوی اولیه یا گل زدایی، خیساندن در محلول آب و مایع ظرفشویی، آب کشی و ضدعفونی کردن در محلول کلر به مدت 5 دقیقه و همچنین شستشوی نهایی از مراحل سالم سازی است.

این کارشناس بهداشت محیط با تاکید بر نگهداری تخم مرغ در زنجیره سرما و داخل یخچال، تصریح کرد: منافذ موجود در پوسته تخم مرغ، امکان نفوذ آلودگی و میکروب را به محیط داخلی آن افزایش می دهد، لذا نگهداری آن در فضای بیرون از یخچال منجر به فساد آن خواهد شد.

افشاری اضافه کرد: همچنین افراد هنگام خرید حتما باید به تاریخ تولید و انقضای درج شده روی پوسته تخم مرغ توجه داشته باشند و برای حصول اطمینان از سلامت تخم مرغ می توانند قبل از مصرف، آن را داخل ظرف محتوی آب قرار دهند، چرا که تخم مرغ در صورت فاسد شدن، گازی تولید می کند که این گاز آن را در سطح آب نگه می دارد.