آرشیو یکشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۰، شماره ۴۸۳۶
بین الملل
۶

احزاب مخالف خواهان تغییر دولت و اصلاح قانون انتخابات شدند

تظاهرات بی سابقه در مالزی

گروه بین الملل هزاران نفر از معترضان و مخالفان در کوالالامپور علیه دولت نجیب رزاق نخست وزیر مالزی تظاهرات کرده و خواستار اصلاح قانون انتخابات شدند.

تظاهرات کوالالامپور در پی مداخله پلیس با معترضان به خشونت کشیده شد و 1667 نفر بازداشت شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، گروهی از معترضان ضددولتی قصد داشتند با تجمع در یکی از ورزشگاه های شهر کوالالامپور تظاهرات گسترده ای را برگزار کنند اما پلیس مالزی از ساعات ابتدایی صبح دیروز در خیابان های اصلی این شهر مستقر شده و با معترضان برخورد کرد.

این تظاهرات از سوی هواداران اصلاحات در قانون انتخابات موسوم به «برسیه» برنامه ریزی شده بود. هر چند در هفته گذشته اعلام شده بود به واسطه سخنرانی پادشاه مالزی، معترضان برنامه تظاهرات خود را لغو کرده اند اما برخلاف انتظار گروه های خواهان اصلاحات بر برگزاری این تظاهرات پافشاری کردند.

ائتلاف برسیه که از 62 سازمان غیردولتی تشکیل شده، خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه شده است. پلیس از یک هفته پیش با سرکوب مخالفان به محل حزب برسیه حمله نموده و بیش از 100 نفر را بازداشت کرد. در بین بازداشت شدگان یکی از اعضای پارلمان به نام دکتر «جیاکومار دواراج» حضور دارد.

آخرین تجمع برسیه در نوامبر 2007 بود، که در آن 50 هزار نفر به خیابان های کوالالامپور ریختند. در حال حاضر برگزاری این تظاهرات توسط دولت مالزی غیرقانونی اعلام شده ولی برسیه پیش بینی کرده بود که میزان مشارکت مردم در این سال دو برابرسال 2007، یعنی حدود 100 هزار نفر خواهد بود. در همین رابطه «پاس» حزب مخالف دولت مالزی حدود یک میلیون نفر از اعضای حزب را ترغیب کرده بود که در تظاهرات دیروز شرکت کنند. علاوه بر این بسیج دو گروه دیگر جناح جوانان حزب حاکم «آمنو» و گروه حقوق مالایی پرکاسا فضای پایتخت را ملتهب کرد و شهر شاهد حضور متراکم نیروهای پلیس بود.

بر پایه این گزارش رسانه های مالزی از این تظاهرات به عنوان فاز جدید جنبش مردمی در جنوب شرق آسیا تعبیر کرده اند.

در گوشه و کنار کوالالامپور خودروهای ضدشورش همراه با خودروهای آب پاش و آمبولانس مستقر بودند.

پلیس ضدشورش مالزی در مرکز کوالالامپور به سوی معترضانی که خواستار اجرای اصلاحات انتخاباتی بودند گاز اشک آور شلیک کرد. نجیب رزاق در سال 2009 به قدرت رسید. دولت ائتلافی وی شاهد اختلافات درونی زیادی است. وی وعده داده برای بازسازی دولت و احیای اقتصاد تلاش کند. وی همچنین برنامه هایی برای ایجاد یکپارچگی سیاسی بیشتر معرفی کرد.