آرشیو دوشنبه ۳ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۲۱۹
جامعه
۱۳
نگاه

15 درصد امریکایی ها از دندانپزشکی می ترسند

مترجم: سیده زهرا دریاباری

فوبیای دندانپزشکی ترس شدید و مداوم از دندانپزشکان یا ترس غیرمنطقی و اغراق آمیز از درمان های دندانپزشکی است که معمولابه علت تجربیات تلخ و ناگوار قبلی ایجاد می شود که به صورت ناخودآگاهانه یا خودآگاهانه زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. ترس از دندانپزشک، ترس از تزریق مواد بی حسی در لثه، ترس از مته دندانپزشکی و... از دلایلی است که افراد مبتلابه این بیماری به آن اشاره کرده اند. اغلب بیماران زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره ظاهر و سلامت دندان های خود یا دندانپزشک یا قرارهای دندانپزشکی می کنند. علت اینکه تقریبا 10 تا 15درصد از مردم امریکا از مراقبت از دندان خود امتناع می کنند، ترس از تجربه دندانپزشکی است. این آمار نشان دهنده این است که برخی از مردم تقریبا 32 تا 40 میلیون نفر از آنها از درمان های دندانپزشکی و یا دندانپزشک می ترسند و به همین علت است که از مراجعه به دندانپزشک امتناع می کنند. علت های متداول مربوط به فوبیای دندانپزشکی شامل ترس از احساس بی حسی، ترس یا خجالت از دندانپزشک، ترس از سوزن، ترس از تزریق دردناک و ترس از هزینه درمان های دندانپزشکی وخاطرات تلخ گذشته و... می شود. این ترس در افرادی که بویژه در دوران کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند کاملاطبیعی است و بطور کلی ممکن است در افرادی که از لحاظ عاطفی یا جسمی مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند نیز ایجاد شود.

روش های بسیاری برای مقابله با فوبیا ارایه شده است از جمله روش های نوین برای مقابله با این بیماری می توان از تکنیک های ان.ال.پی کمک گرفت. تکنیک های ان.ال.پی یکی از بهترین و مورد اعتماد ترین درمان هایی است که برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی پیشنهاد شده است و به شما کمک می کند تا سریع و آسان خود را از ترس خلاص کنید. چنین تکنیکی می تواند به شما کمک کند تا خود را از الگوهای تفکر منفی جدا کنید بطوری که شما اعتماد به نفس بیشتری به دست آورید و با واقعیت با شجاعت محض ذهنی روبرو شوید.

در حال حاضر بر اساس استانداردهای علمی گواهینامه یی تعریف شده که به پزشکان و دندانپزشکانی که روش های از بین بردن ترس از درمان را استفاده می کنند، تعلق می گیرد. همه دندانپزشکان و پزشکانی که دارای این گواهی هستند باید دارای حداقل معیارهای تعیین شده باشند.

منابع:

DentalPhobia. co. uk

www. nucalm. com