آرشیو سه‌شنبه ۱‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۲۴۳۹
بازرگانی
۵
فراسو

صادرات زعفران؛ کاهش شدید بسته های زیر 10 گرمی

گروه بازرگانی - در حالی که میزان صادرات زعفران ایران در بسته بندی های کوچک کاهش شدیدی نشان می دهد، میزان صادرات زعفران در بسته های 30 گرمی که در کشورهای مقصد باز و مجدد بسته بندی می شوند رشد چشمگیری داشته است. بر اساس بخشنامه گمرک صادرات زعفران در دو تعرفه مجزا تعریف شده که یکی مربوط به بسته بندی های زیر 10 گرمی و دیگری مربوط به بسته بندی های 10 تا 30 گرمی است. با این حال اگرچه دولت برای بسته بندی های زیر 10 گرمی جوایز صادراتی در نظر گرفته است، اما در چهار ماه نخست امسال صادرات این نوع زعفران از 5/48 میلیون دلار در مدت مشابه سال گذشته به پنج میلیون دلار در چهار ماهه امسال کاهش یافته است.

این در حالی است که صادرات زعفران در بسته بندی های 30 گرمی که به گفته نایب رییس اتحادیه صادرکنندکان زعفران ایران به راحتی در خارج از کشور باز و مجددا بسته بندی می شوند، روند بسیار فزاینده ای داشته و میزان صادرات این نوع زعفران در چهار ماهه امسال با بیش از 500 درصد رشد نسبت به رقم 16 میلیون دلاری سال گذشته به 100 میلیون دلار رسیده است.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در گفت و گو با «ایسنا» علت رشد صادرات در بسته های بزرگ تر را این می داند که صادرات بیش از 30 گرمی مشمول جریمه صادراتی می شود به همین دلیل صادرکنندگان، زعفران در بسته های 30 گرمی را که راحت تر قابل باز شدن هستند، صادر می کنند.

سعید غفارزاده گفت: طبق اعلام دولت صادرکننده هایی که زعفران را به صورت فله ای یا در بسته های بیش از 30 گرمی صادر کنند به ازای هر کیلو 166 دلار جریمه می شوند که چون صادرکننده های زعفران به میزانی منفعت ندارند که این جرایم را بپردازند، بنابراین در بسته های 30 گرمی زعفران را صادر می کنند تا این بسته بندی ها در اروپا و کشورهای دیگر خریدار عوض شود. به گفته او معمولااین زعفران ها پس از تغییر بسته بندی در کشورهای خریدار در بسته بندی های کوچک تر عرضه می شوند.